Uit het leven gegrepen

Henk Poortvliet 26 november 2019
In haar debuutroman geeft Claire Lombardo op een prettig leesbare wijze een nagenoeg compleet beeld van het leven van Marilyn Connolly en David Sorenson en hun vier dochters. Het echtpaar Sorenson, dat na 50 jaar nog steeds even verliefd is, tracht op hun eigen manier de vier dochters op te voeden en hen de nodige levenservaring mee te geven. Altijd staat daarbij voorop het familiegevoel dat gekoesterd wordt, en dat de veilige basis vormt waar de dochters welkom zijn wanneer zij om een of andere reden niet lekker in hun vel zitten.
De dochters blijken allen een heel verschillend karakter te bezitten, hetgeen leidt tot rivaliteit onderling. Ook hun houding ten opzichte van de buitenwereld verschilt nogal en daarmee de aanpak van zaken als opleiding, werk en relaties. Hun nogal zorgzame moeder, die altijd zaken voor hen wil regelen, vormt een reden om snel het eigen nest te verlaten. Dat dit niet zonder horten en stoten plaatsvindt, moet duidelijk zijn.
Het leven van de ouders en de dochters is zodanig verwoord dat het mij moeilijk viel om tussentijds te stoppen met lezen. Deze roman leest namelijk als een feuilleton. Een jarenlang bestaand geheim tussen twee zussen wordt door toeval onthuld, wat leidt tot een grote verandering in het leven van het gezin en de onderlinge relaties. Als familie wordt getracht het leven vervolgens weer op de rails te zetten.
Een goed leesbaar en boeiend verhaal.

Meer recensies van Henk Poortvliet