Spannend en mystereus

Henk Poortvliet 13 augustus 2019
In “De Stilte van de Witte Stad” (onderdeel van de trilogie De Witte Stad) weet de schrijfster de lezer vanaf het begin boeien. De schrijfwijze doet mij veel denken aan die van Carlos Ruiz Zafon; de omstandigheden zijn evenwel eigentijds.
Het stadje Vitoria wordt opnieuw geconfronteerd met een reeks moorden waarbij steeds twee personen van dezelfde leeftijd tegelijk vermoord. De vermoedelijke doodsoorzaak blijkt een historische achtergrond te hebben. Even twintig jaar daarvoor heeft zich een dergelijke reeks van moorden voorgedaan en steeds meer gelijkenissen daarmee duiken op.
Inspecteur Unai Lopez de Ayala wordt met een collega op de zaak van deze moorden gezet. Omdat later ook familieleden van beide inspecteurs worden vermoord worden zij indirect bedreigd door de nog steeds onbekende dader. Talloze verdachtmakingen doen zich voor.
Degene die twintig jaar geleden werd veroordeeld voor de vorige reeks van moorden, komt kort na de eerste moorden weer vrij. In eerste instantie worden hij en later zijn broer verdacht van het plegen van de nieuwe moorden. Uiteindelijk valt het kwartje en komt een onbekende man uit de bus als de vermoedelijke dader wordt aangemerkt.
Een goed geschreven spannend boek, waarmee ik mij direct verbonden voelde. Het was alsof ik er zelf bij was. Ten zeerste aanbevolen!

Meer recensies van Henk Poortvliet