Boeiend en ontroerend

Henk Poortvliet 29 augustus 2019
Raffaella Romagnola - Een Verloren Vriendin
In deze roman wordt het leven weergegeven van de vriendinnen Giulia en Anita, die zijn opgegroeid in Borgo di Dentro, een boerendorpje in de Piemonte, Italië.
Als gevolg van de slechte economische omstandigheden voelt Giulia zich gedwongen om van de ene op de andere dag – zonder afscheid te nemen – te emigreren naar Amerika om daar een nieuw leven op te bouwen. Zij draagt een geheim bij zich dat alsnog wordt onthuld wanneer zij bijna 50 jaar later terugkeert naar haar geboortedorp.

Raffaella Romagnola doet op gedetailleerde wijze verslag van hetgeen zich gedurende de Eerste Wereldoorlog en de tijd van het fascisme heeft afgespeeld in Borgo di Dentro. Met name op de gevolgen voor de bevolking en het onderlinge wantrouwen tussen voor- en tegenstanders gaat de schrijfster in.

De roman begint met de reis van Giulia terug naar het geboortedorp. Al snel schakelt de schrijfster terug naar het verleden en worden episoden uit het begin de 20e eeuw weergegeven. In het begin is het wennen aan de wisseling van het heden en het verleden. Als snel raakte ik daaraan gewend.

Ik heb in de roman veel opgestoken over het dagelijkse leven in het boerendorpje in de door de schrijfster beschreven periode. “Een Verloren Vriendin” raad ik ten zeerste aan.

Meer recensies van Henk Poortvliet