Van tot slaaf gemaakte naar vrij mens

Henk Poortvliet 19 juli 2019
Na “Half-Blood Blues” is “Washington Black” de tweede succesroman van Esi Edugyan. Door haar makkelijke en persoonlijke schrijfstijl heeft zij mij vanaf de eerste bladzijde weten te boeien.
Washington Black (later “Wash” genoemd) heeft als 11-jarige slaaf op een suikerplantage op Barbados een hard bestaan. Door toeval wordt hij persoonlijk bediende van een van de drie broers Wilde. Vader Wilde is eigenaar en leeft een gescheiden bestaan als wetenschapper in het hoge noorden van Canada; moeder Wilde is in Engeland achtergebleven. De zoon Christopher Wilde (“Titch”genoemd) heeft eveneens wetenschappelijke inspiraties en probeert het varen met een ballon te verbeteren. Al gauw blijkt dat Wash goed kan observeren en daardoor uitstekend voorwerpen natekent. Daarnaast ontwikkelt hij zich ook in algemene zijn door dankzij Titch te leren lezen.

Als gevolg van gecompliceerde familieomstandigheden moeten Titch en Wash overhaast per ballon het eiland ontvluchten. Door een van de broers was hen medegedeeld dat hun vader zou zijn overleden en Titch wil nagaan wat er van de onderzoeken van hun vader is overgebleven. Uiteindelijk komen zij in Nova Scotia aan en blijkt dat vader Wilde nog in leven is.

Na enige tijd in het ijskoude poolgebied te hebben doorgebracht deelt Titch aan Wash mede dat hij vertrekt en dat hij voor Wash een geldbedrag en onderdak in het poolgebied heeft gezorgd. Titch verdwijnt ineens door in een sneeuwstorm weg te gaan en Wash voelt zich in de steek gelaten. Tussen hem en Titch was een soort vader – zoon relatie ontstaan.

In het laatste deel van “Washington Black” wordt verteld welke avonturen Wash verder beleeft en hoe hij een aanslag door een premiejager overleeft en er op een gegeven moment achter komt dat Titch nog in leven en zich in Marokko ophoudt. Bijzonder is ook het oprichten van een museum voor levende zeedieren in Londen.

Een heel bijzonder en avontuurlijk boek dat ik ten zeerste aanraad om te lezen.

Meer recensies van Henk Poortvliet