Ingewikkeld midden, sterk einde

Het vijfde meisje is het tweede deel in de Sam-Porter-serie en daarmee de opvolger van Horen, zien, zwijgen. In het eerste deel draait alles om het oppakken van de moordenaar van het vierde aapje, Bishop.

Ook in dit deel speelt Bishop weer een belangrijke rol, hoewel de zaak is overgedragen naar de FBI. Het team van Porter is bezig met een andere moordzaak. Deze verhaallijnen, met verschillende teams, lopen in het begin langs elkaar. De vele verschillende personages en slachtoffers vond ik in het begin erg verwarrend. Na 2/3 van het boek, komen de verhaallijnen weer samen en wordt er toegewerkt naar een enorm spannende ontknoping inclusief flinke plottwist en cliffhanger! Deel drie is dus al besteld…

De titel en de cover van het boek zijn verwijzingen naar de twee verschillende verhaallijnen. De cover is een verwijzing naar Ella, het meisje dat bevroren in het ijs werd gevonden en waar het team van Porter onderzoek naar doet. De titel ‘Het vijfde meisje’ is een verwijzing naar de moordzaken in het eerste deel. Het profiel van het vijfde meisje, het vijfde slachtoffer van de Moordenaar van het vierde aapje, is namelijk afwijkend van de andere profielen. Hier gaat de tweede verhaallijn over.

Hoewel de vele bijrollen een minpunt waren aan dit boek, was een plus punt de ontwikkeling van de hoofdpersonages; Bishop, Porter, Nash, Poole en Claire. Gedurende het verhaal beginnen we steeds beter te begrijpen waarom een ieder doet wat hij/zij doet en worden ook de karakters sterker vorm gegeven.

Conclusie: de eerste helft van het verhaal is wat ingewikkeld door de verschillende verhaallijnen en vele personages. Nadat de lijnen bij elkaar komen wordt het boek weer ongekend spannend. Wel is het een aanrader om vooraf het eerste deel te hebben gelezen: Horen, zien, zwijgen.

Meer recensies van hetezelsoortje