bijzondere samenleving

hijvannederlands 06 oktober 2020
In het eerste deel van Voorlopers maakten we al kennis met Emma, die zich 'anders' voelt: ze voelt, hoort en weet meer dan andere mensen. Ze werd door Philana overgehaald om mee te gaan naar Precursor, een speciale leefgemeenschap in een bergdorp in Frankrijk, waarvan ook haar vader deel uitmaakte. Daar heeft ze haar bijzondere vaardigheden verder weten te ontwikkelen.

In Voorlopers 2, De kracht van velen, gaat Emma een jaar later weer naar Precursor om daar het nieuwe schooljaar te kunnen volgen. Tijdens het deelnemen aan de Cirkelceremonie gebeuren er een aantal onverwachte dingen. Al snel wordt duidelijk dat veel oudere bewoners lijden aan een geheimzinnige ziekte. Ook Mirjam Hildebrand blijkt over bijzondere gaven te beschikken, want het is toch wel heel indrukwekkend dat ze een aantal jaren geleden al een samenleving wist neer te zetten die verdacht veel lijkt op de huidige bijzondere en onzekere samenleving die is ontstaan door het coronavirus. Dat maakt een groot deel van het boek zeer herkenbaar.

Met haar Signum blijkt Emma in staat de ziekteverschijnselen bij een aantal bewoners terug te dringen. Op de schouders van de jonge medebewoners rust de zware taak om te ontdekken of de oudere bewoners hiervan genezen kunnen worden. Zal dit hen en Emma lukken?

Met veel tempo in het verhaal, verschillende goed samenhangende verhaallijnen en verrassende ontwikkelingen is Mirjam Hildebrand erin geslaagd om een mooi vervolg te schrijven. Wat mij betreft mag er een deel 3 van Voorlopers komen. Ook zijn beide delen zeer geschikt om ooit te verfilmen. We zullen zien wat de toekomst brengt. De boeken zijn in ieder geval zeer de moeite waard om te lezen als je houdt van mysterieuze, bovennatuurlijke en spannende boeken. Ach, en wat is er nou leuker dan helemaal in Voorlopers weg te dromen en jezelf een voorstelling te maken van deze mysterieuze leefgemeenschap met haar bijzondere bewoners?

Meer recensies van hijvannederlands