De ongelooflijke avonturen van een koffiedief.

HOOFdSELETTERS 18 augustus 2020
Een boef die net op tijd uit het rasphuis wordt bevrijd, een aardbeving die op het juiste moment de nodige schade aanricht, een timmerman die in een mum van tijd een plantenkas het uitzicht van een rookkast kan geven; de auteur geeft zijn verbeelding de vrije loop. Hij past die wondere avonturen in een historische kader dat knap aansluit bij wat we ons herinneren uit de geschiedenisles.
Geniale schrijvers kunnen de meest onwaarschijnlijke verhalen als volstrekt geloofwaardig aan de man brengen. Dat lukt hier niet altijd. De auteur kent vermoedelijk zijn beperkingen want wat het ingenieuze, fantastische en met veel natuurfilosofische kennis uitgewerkte hoogtepunt moet worden, vernemen we slechts uit de derde hand . We zijn als 'Ali' die aanvankelijk vragen blijft stellen.
'Als je een sluitsteen uit een boog wegneemt, dan stort alles in,' zegt het hoofdpersonage. Zo voelde het een beetje aan.
De opgevoerde deelnemers aan de queeste naar de koffieplanten zijn kleurrijk beschreven. Ze zijn talrijk en komen niet in alle taferelen tot hun volle recht.
Vlotte stijl. Een aangenaam boek om bij te verpozen.

Meer recensies van HOOFdSELETTERS