Van rotzooi kunst kunnen maken

HOOFdSELETTERS 09 januari 2024
Michel Houellebecq is een begenadigd schrijver. Hij laat zijn hoofdpersonage in 'Platform' de samenleving ontleden vanuit zijn eigen (vaak controversiële) opvattingen. De gesubsidieerde moderne 'kunst', de precaire situatie in de Parijse voorsteden, het vulgaire kapitalisme, het uitgebluste huwelijksleven, het sekstoerisme, het al dan niet zinloos of religieus geïnspireerd geweld, de samenleving als gevangenis: dat en nog veel meer passeert de revue. Hij doet dat zonder drammerig te worden.
Zijn hoofdpersonage maakt een korte periode van uitbundig geluk door en mag zijn leven dan ook geslaagder beschouwen dan dat dat vele anderen. Op het moment dat hij en zijn geliefde besluiten het roer radicaal om te gooien, worden ze door de rottigheid ingehaald. In deze verdorven wereld is alles gedoemd om te vergaan, aldus Houellebecq, als we hem goed begrepen hebben.

Meer recensies van HOOFdSELETTERS