Elke overeenkomst met de realiteit berust op puur toeval (Zoals in Antwerpen bewezen wordt)

HOOFdSELETTERS 16 januari 2024
Ik had het geluk haast een dag lang kennis te kunnen maken met auteur Bert Bergs, die onder zijn echte naam de stuwende kracht is achter de Vereniging van Vlaamse Misdaadauteurs. Wat drijft een gepensioneerd ingenieur met een academische carrière achter de kiezen ertoe thrillers te schrijven? Wat is belangrijk voor een goed misdaadverhaal? De vragen waren legio. Toen werd het tijd om aan de hand van een van zijn boeken de theorie aan de praktijk te toetsen.

Regel één: beheers je materie. ‘Coke in voorraad’ (niet te verwarren met het Kuifjesalbum ‘Cokes in voorraad’) speelt zich hoofdzakelijk af in Gent, een stad die Bert Bergs goed kent. Ook de haven van Nieuwpoort en Gran Canaria, twee andere locaties waar de actie zich ontwikkelt, lijken hem niet vreemd. Hij heeft deskundig advies ingewonnen over het politiewerk en de drugscriminaliteit. Onder andere wijlen professor Brice De Ruyver krijgt daarvoor dank in het woord achteraf. Bert Bergs schetst hiërarchisch strak gestructureerde drugsbendes die elkaar bekampen, internationaal georganiseerd zijn en waarin elke boef zijn plaats moet kennen. Dit op gevaar voor zijn leven. Er is onwaarschijnlijk veel geld mee gemoeid. Moord en foltering zijn courant gebruikte technieken. Verontrustend zijn de geschetste banden met de hoge kringen en politieke extremisten. Heeft Bert Bergs zich ook hierover grondig geïnformeerd? Gebeurt dat werkelijk allemaal onder onze neus? 'Elke overeenkomst met de realiteit berust op puur toeval.'

Een goed verhaal bevat emotie en (een vleugje) seks. Bert Bergs laat het stel Marc Ackein en Sara Vits, met hun kleine en grote zorgen, een centrale rol spelen. Ackein is journalist en Vits politierechercheur. Om professionele redenen kunnen ze dus moeilijk open kaart spelen met elkaar. Voor de auteur is dat een uitdaging. De lezer daarentegen krijgt het voordeel dat hij meer weet dan Ackein en Vits apart.

Bouw de spanning op, liefst naar een verrassend einde. Met hier en daar een dipje tussen het kwistig gemoord en folteren, krijgt de lezer van 'Coke in voorraad' een geloofwaardig verhaal op zijn bord, dat zeker met de nodige actie naar een hoogtepunt voert.

Korte hoofdstukken houden de aandacht van de lezer gaande, beloon hem met een rijke en verzorgde taal. Ook hier scoort Bert Bergs. Bij de nieuwe hoofdstukjes of onderdeeltjes ervan waren we wel soms enige zinnen ver voor we wisten in welk van de beschreven ‘decors’ we waren beland.

Verwacht van dit genre geen Dostojevski, maar geniet van het werk van iemand die vreugde beleeft aan het vertellen van een goed verhaal. Daarom schrijft Bert Bergs

Meer recensies van HOOFdSELETTERS