Toeristische thriller

Jacques 06 augustus 2022
Het verhaal is glad. Èn intrigerend: Carsassone, Gent, Béziers, de Katharen, de Albigenzische Kruistocht, het is eigenlijk een groot boek waarin een zeer duistere verleden en het heden met elkaar vervlochten zijn middels een bizar plot. Maar het is toch eerst en vooral een toeristische thriller.
Ik heb Carcassonne op de ' ten places to visit before you die' gezet. Met voorrang. De andere negen moeten maar even wachten. Maar dat was al zo voor dit boekje.

Opvallend is dat Steve Berry extreem veel informatie uit Wikipedia of uit reisgidsen haalt. Dat resulteert in een overdaad aan info welke irrelevant is voor het verhaal. Het verhaal zelf is vrij onnozel. Dat geldt natuurlijk ook voor de karatenonnen en de Maagden van Sint-Michiel en het gekonkel van hoogwaardigheidsbekleders. Resumend: een uiterst warrig en ongeloofwaardig verhaal over de spelonken van de Katholieke kerk in de dertiende eeuw: het morele verval, de corruptie en hypocrisie. Alles klost door elkaar heen
Het boeide niet. Jammer, want er had meer ingezeten. Steve Berry schrijft goed, maar wilde teveel vertellen.

Meer recensies van Jacques