Diepe buiging voor dit prachtige verhaal

Jeanet 28 oktober 2023 Boekverkoper
De dertienjarige Sebi leeft in de veertiende eeuw in het kanton Schwyz. Anneli is een bijzondere vrouw en verhalenvertelster, Sebi vind het geweldig om naar haar te luisteren. Hij wil niet zoals de meeste mensen boer of soldaat worden, hij wil ook verhalenverteller worden. Maar dat wordt je niet zomaar.

Halfbaard heeft natuurlijk ook een belangrijke rol in het verhaal. Hij komt van ver en je leert hem mondjesmaat beter kennen, dit geeft een deel spanning teweeg, want waar komt deze vreemde man vandaan en wat wil hij? Hij kan mooie verhalen vertellen en heeft erg veel wijsheid. Sebi leert heel veel van hem.

Het boek is geschreven vanuit de ik-personage Sebi een afkorting van Eusebius. De tijd en Sebi gaan echt leven, je wordt zo meegenomen in het verhaal dat je alles om je heen vergeet. Je moet dan weer in de werkelijke wereld belanden. Dit kan meesterverteller Charles Lewinsky voortreffelijk. Hij schrijft niet over de hoofdpersoon maar hij is de hoofdpersoon.

“Ze kent Halfbaard nog niet zo lang als ik en is er nog niet aan gewend dat hij in gedachten soms een sprong maakt, als het ware in de leegte, zodat je pas achteraf begrijpt, soms pas na dagen, dat er wel degelijk een verband was, je hebt het alleen niet gemerkt.”

Wat het lezen ook prettig maakt is dat er één verhaallijn is waarin heel veel verhalen verweven zitten. Je komt in een flow en het boek wegleggen is bijna geen optie. Elk woord dat geschreven staat heeft een doel.

Het leest erg prettig en je vliegt door de bijna 600 pagina’s heen. Wederom een prachtig verhaal van de heer Lewinsky, een diepe buiging.

En als het boek uit is, dan is het stil….

Meer recensies van Jeanet