Lekker boek

Jos Josso 20 november 2020
Langzaam ontvouwt Christian White de geschiedenis van Sammy Went/Kim Leamy. Wat is er 28 jaar geleden gebeurd in Manson, Kentucky? Is Sammy Went ontvoerd? De familieomstandigheden waren destijds op zijn zachtst gezegd opmerkelijk. Sammy was het derde kind van Molly en Jack Went. Molly was een fanatiek aanhangster van the Church Within, een griezelig genootschap religekkies. En Jack? Hij was daar juist aan ontsnapt, op tijd, om uit te komen voor wie hij echt is.
Het verhaal is zorgvuldig opgebouwd en de verschillende personages en hun relaties tot elkaar worden gaandeweg duidelijker.
Aanvankelijk verlopen de, verrassende, gebeurtenissen kalm; er vinden nog geen gruwelijkheden plaats. Het raadsel wordt uit de doeken gedaan, de zoektocht naar Sammy toen en nu ontrafeld, de personen worden voorgesteld en langzaam begin je als lezer een patroon te zien. De ontknoping, en vooral wat daaraan voorafgaat, is daarentegen weer wel zinderend en hier en daar nogal gewelddadig.
Het is mooi gecomponeerd, de gebeurtenissen die gedurende het verhaal uit de doeken zijn gedaan sluiten mooi op elkaar aan in het slotakkoord. De uiteindelijk apotheose vond ik evengoed nog verrassend. Toch zou ik het Christian White niet kwalijk hebben genomen als hij nog iets meer tijd aan het einde van het verhaal had besteed. Niet dat het nodig is, want de lezer kan dit zelf gemakkelijk invullen, maar in verhouding met, de kalmte en ruimte van, de rest van het verhaal, was dit zeker niet misplaatst geweest.
Verder is het verhaal bij vlagen humoristisch. Ik heb een aantal keer hardop moeten lachen om de prachtige, humoristische vergelijkingen.
Ik bleef wel met een vraag zitten. Hoe kan het dat in 1990 in de VS er zo weinig werk is gemaakt van, nou ja, van iets waar ik het in deze recensie niet over zal hebben.
Al met al een zeer fraai debuut en een lekker boek.
Tot slot: een grote pluim voor Chava voor in't Holt, de fantastische voorlezer van dit verhaal ***** sterren voor haar. Mijn lijst met topvoorlezers is weer met één uitgebreid.

Meer recensies van Jos Josso