Caspar David Friedrich

Jos Josso 10 januari 2020
Kunsthandelaar Arnold Kee raakt in de ban van een zonderlinge klant, Terwindus, geboren in Duitsland, al geruime tijd woonachtig in Nederland, maar nog steeds de Nederlandse taal niet machtig. Terwindus is vooral geïnteresseerd in Duitse (Noord-Duitse) romantische kunst. Een vreemde man, een eigenheimer, niet in staat om sociaal te zijn, maar vooral - uitsluitend - geïnteresseerd in schilderkunst. Terwindus is in bezit van een, onbekende, Caspar David Friedrich en het Wallraf-Richartzmuseum in Keulen wil dit schilderij graag in bruikleen voor een tentoonstelling van Duitse Romantische kunst. Terwindus twijfelt, maar Arnold Kee is er enthousiast over. Kee dringt niet aan, maar de gedeelde kennis en interesse voor dezelfde schilderkunst brengen Terwindus ertoe om hem (Kee) bij hem thuis uit te nodigen om de Friedrich te bekijken. Daar blijkt de zonderlinge man, behalve de Friedrich, een forse verzameling kunst in huis te hebben. Kee verdenkt de man ervan verliefd te zijn op het schilderij van Caspar David Friedrich en ziet nog iets anders tussen de tegen de muur geplaatste rij schilderijen.
Rascha Peper weet overtuigend te vertellen over de schilderijen die Kee voor ogen krijgt zodat ik me begon af te vragen of het onbekende schilderij van Friedrich daadwerkelijk zou bestaan. Er ontspint zich een onderhoudend en bij vlagen spannend verhaal, met een bijzondere afloop. Zeer de moeite waard. Rascha Peper leest het zelf, niet geheel onverdienstelijk, voor en krijgt hiervoor van mij ***.

Meer recensies van Jos Josso