Charlotte en Sean – echt voer voor psychologen!

José 23 september 2020
Het boek begint meteen heftig en je verwacht een thriller die zijn weerga niet kent ↓↓↓

"Misdaadduo op vrije voeten
Nieuwe identiteit, plastische chirurgie en uitkering voor tweetal, rekening van 1 miljoen is voor belastingbetaler.
[…]
‘Schokkend,’ aldus moeder van slachtoffertje.
[…]
Publieke verontwaardiging over beveiligingskosten tweetal.
[…]
Met z’n tweeën ontvoerden zij hun gehandicapte buurjongetje Luke Marchant.
[…]
Bij onderzoek betrokken politie: ‘Het recht heeft gefaald.’ "

De ontvoering van een gehandicapt jongetje, ik had meteen kippenvel over mijn hele lijf bij de gedachte alleen al...
Het verhaal begint in het nu en wisselt geraffineerd af in tijd en perspectief. Je weet dat er iets ergs is gebeurd maar wat dat precies is dat blijft tot het laatst best mysterieus. We lezen het verhaal vanuit Charlotte en vanuit Sean die destijds respectievelijk 8 en 10 jaar oud zijn, een ongelooflijk gegeven uiteraard dat je nieuwsgierig maakt naar het hoe – wat en waarom, waardoor je alleen maar wil doorlezen.

Hun beider levens zijn nou niet bepaald standaard te noemen, een zeer turbulente jeugd, zeker Charlotte krijgt nogal wat voor haar kiezen.
Dat maakt ook dat je enerzijds ontiegelijk medeleven ervaart voor haar en anderzijds alles verafschuwt natuurlijk.
Het boek “thrilt” niet echt in de zin van zinderende spanning. Je vraagt je eerder de hele tijd af wat er gaat gebeuren met de twee personen en de impact die dit alles op hun huidige leven heeft.
Zijn ze beiden werkelijk klaar voor het echte leven, klaar om op eigen benen te staan en een toekomst op te bouwen voor zichzelf?

Ik las het boek met veel plezier en was hier en daar geschokt (understatement!).
Toch rezen er ook vragen op toen ik het uit had. Bepaalde personen die een “bijrol” spelen hadden wat mij betreft iets verder uitgediept mogen worden. Eentje in het bijzonder, beweegredenen voor bepaalde acties bijvoorbeeld. Maar dat zal bij het psychologische aspect horen neem ik aan. Het suddert stiekem nog wat na, dat maakt het boek bijzonder in mijn ogen.

Kortom: Charlotte en Sean – echt voer voor psychologen!

Meer recensies van José