Chapeau!! Een zeer lekker leesbare puzzel ...

José 14 augustus 2019
Na het lezen van Jo's debuut “Ik beken” was ik verrast en keek uit naar meer!
Nou, daar is ie dan: Iets te verbergen.
Zoals al in de omschrijving aangegeven is het een moderne variant op Agatha Christie, meer een Who-Dunnit dan een ijzingwekkende thriller dus maar geweldig om te lezen.
De droge humor van Jo, hilarische situaties af en toe en vooral de karakterschetsen van de mensen zijn zo goed beeldend verwoord dat je ze gewoon voor je ziet. Je komt terecht in een soort puzzel waar je beetje bij beetje zelf de stukjes aan elkaar probeert te passen maar mooi dat dat niet zomaar even lukt!

De omheinde wijk Withered Vale in Marwood in Wicklow (Ierland), voorzien van hekken en beveiliging, is in feite gebouwd om het huisje van Olive Collins heen. In totaal staan er zeven huizen,. Olive's huis is daarvan het kleinste en heeft huisnummer 4. Aan weerszijden van haar huis staan drie zeer exclusieve huizen, beetje voor the rich and famous zeg maar. Je zou dus zeggen dat zo'n kleine gemeenschap wel oog heeft voor wat er in het buurtje gebeurt – dat is ook wel zo, maar why the hell ligt Olive dan al 3 maanden dood in haar huis zonder dat iemand alarm heeft geslagen?
Nou, heel simpel, alle bewoners hadden wel iets tegen Olive. En dan begint de ellende.
De zes gezinnen/of vrijgezellen hebben allen wel ergens een zogenaamd lijk in de kast waar ze liever niet van hebben dat het er uitkomt. Ze doen er dan ook alles aan om dingen achter te houden of te verbergen.

Het lijk van Olive wordt gevonden op 1 juni 2017, dus moet er 3 maanden terug geblikt worden naar de vermoedelijke sterfdatum. De omstandigheden zien er op zijn zachtst gezegd verdacht uit, dus iedereen die er woont moet aan de tand gevoeld worden.
Daar komt rechercheur Frank Brazil om het hoekje kijken. Aangezien hij bijna met pensioen gaat heeft hij er niet eens zoveel zin in om die hele heksenketel te onderzoeken. Zijn jonge collega/partner Emma daarentegen moet zich nog bewijzen en gaat er op haar manier vol in.

Iedereen die er woont komt aan het woord, heeft zijn/haar eigen hoofdstukjes, beginnend met het huisnummer er boven, en zelfs de dood lijkt haar mond niet te kunnen houden ;-)
Olive vertelt haar eigen verhaal en daarbij verduidelijkt ze haar relatie met alle verdachten, de achterliggende akkefietjes, geheimen en de hele rataplan.

Ik ben weer eens dolenthousiast, moet me inhouden om geen spoilers te schrijven!
Met de regelmaat van de klok werd ik weer eens op het verkeerde been gezet, was er op een gegeven moment echt van overtuigd dat ik wist wie er schuldig was maar ja, shit happens – het bleek toch weer heel anders te zijn dan ik dacht.
Al met al een geniaal opgebouwd boek waar je van de ene verbazing in de andere rolt, af en toe gruwelt maar ook in lachen kunt uitbarsten. Ik hou er wel van, Jo heeft een zeer prettige stijl van schrijven!

#Chapeau!
Het lijkt me niet makkelijk om na een denderend debuut een goed tweede boek te schrijven dat aan de verwachtingen van je lezers voldoet, maar Jo Spain is daar zeer zeker in geslaagd.

Meer recensies van José