Emelie Schepp prikkelt en weet al je zintuigen tot leven te wekken.

José 20 november 2019
Het begint al met het schuingedrukte deel dat speciaal voor de dader is gereserveerd en als een rode draad door het boek loopt. We krijgen een kijkje in het sadistische, lugubere brein van een akelig persoontje dat je meteen een benauwend, verstikkend gevoel geeft … yaiks!
Dat hakt er flink in.
Uiteraard komen we ook weer oude bekenden tegen in dit vijfde deel met in de hoofdrol Jana Berzelius.
Maar ook Danilo Peña komt weer ergens om het hoekje kijken. Jana haat hem zo hartgrondig dat ze hem wel letterlijk van de aardbodem wil laten verdwijnen. Maar aan de andere kant heeft ze zijn hulp dit keer zo nodig dat ze haar gevoelens ten opzichte van hem aan de kant moet zetten. Zich als het ware vernederen om hem te smeken haar te helpen in haar zoektocht naar de seriemoordenaar die zijn slachtoffers om de een of andere vage reden op zeemeerminnen wil laten lijken.
Jana heeft een verband gelegd met een reeds veroordeelde moordenaar, dus hoe kan het zo zijn dat alle aanwijzingen in deze zaak leiden naar Simon Norell? Simon zit en een regionale kliniek voor forensische psychiatrie in Vadstena, dezelfde kliniek waar Danilo in behandeling is na zijn veroordeling.
Simon heeft blijkbaar contact met de seriemoordenaar maar zwijgt als het graf. Zal Danilo hem op tijd aan de praat krijgen? En wat wil hij daarvoor in retour? Jana wil niets liever dan dat Danilo uiteindelijk een keer vrij komt, zodat ze definitief met hem kan afrekenen.
Opgeleid als vechtmachines zijn beiden aan elkaar gewaagd. Daar waar Danilo altijd is blijven vechten heeft Jana een “rustiger” leven opgebouwd, geen misdrijven meer – tot …... (geen spoilers ;-))

Ook Henrik en Mia en hun team zijn weer van de partij. Mia, vrijgezellig maar in tegenstelling tot wat ze steeds beweert wil ze niets liever dan een relatie en alle bijbehorende warme gevoelens. Ze slaat aan het internetdaten maar of dat zo'n strak plan blijkt te zijn?

Henrik neemt zich steeds voor om er meer voor zijn gezin te zijn, minder gevaarlijk werk en de tijd om van zijn vrouw en kinderen te genieten. Als zijn vrouw Emma een paar dagen weg moet en ze midden in een nieuwe verdwijning zitten moet hij dan toch maar weer zijn schoonmoeder om hulp vragen. Maar dan opeens gebeurt er iets wat zijn leven totaal op zijn kop zet.....
Jana's liefdesleven loopt nou niet bepaalt op rolletjes. Dolverliefd op, maar onbereikbaar is haar geliefde, puur om het feit dat hij in groot gevaar verkeert als ze toegeeft aan deze blijkbaar onmogelijke liefde. Het lijkt wel alsof ze niet gelukkig kan en mag worden met iemand.
Emelie Schepp is een auteur die je prikkelt en al je zintuigen tot leven weet te wekken met haar schrijfstijl.

Meer recensies van José