Marie windt je om de vingers

José R. 19 november 2020
Wat een onderhoudend, fijn feel-good verhaal om te lezen is dit.
Het boek speelt zich af in de periode zomer 1913 tot zomer 1914, op het landgoed van een textielindustrieel in Augsburg. Al snel word je verliefd op Marie Hofgartner en laat je je meeslepen door de gebeurtenissen. Dat komt allereerst door de humor die in de personages en hun gedragingen verwerkt is. Maar ook de fragmentarische hoofdstukken, die een beetje doen denken aan scènes of toneelactes, zorgen ervoor dat het verhaal zich vlot ontwikkelt. Elk hoofdstuk vraagt zodoende weer om dóórlezen, want wat staat er nu weer te gebeuren?!!

Puntjes van kritiek? Natuurlijk zijn die er te vinden. Het boek is feel-good dus enigszins voorspelbaar. Maar hé, je leest feel-good dus dat wil je toch?! Er zijn genoeg clichés. Ter verdediging daarvan: jaloezie onder personeel, afgunst onder gezinsleden, klasseverschillen, enz., het is van alle tijden. Bovendien is er buiten de clichés om genoeg verrassing, tot op het eind aan toe.

Kortom, ik ben overtuigd. Met dank aan mijn boekenvriendin die me dit boek uitleende om het ook eens te proberen. Op naar deel 2.

Meer recensies van José R.