Indrukwekkende geschiedenis

Karenleestalles 13 oktober 2023
Dit boek beklijft. Met pijn in mijn hart heb ik het gelezen en wat ben ik blij te lezen dat de Nama, Herero, Khoisan zo stevig in verzet zijn gegaan tegen de gruweldaden die de westerse mogendheden hen hebben aangedaan. Ze hebben het niet klakkeloos gepikt en gestreden tot het niet meer kon.
Conny Braam heeft goed werk gedaan, de brieven van Hendrik Witbooi, hoe eloquent (!) prachtig geintegreerd in het boek.
Het maakt heel inzichtelijk hoe de oorspronkelijke bevolking de situatie beleefde en hoe zij concepten als bezit en verdragen op hebben gevat. En hoe gemakkelijk zij bedrogen konden worden, door de kleine lettertjes.
Ik was in Windhoek en heb de fotos’ die in het boek beschreven worden gezien; prachtig om ook de fotograaf op te voeren en zijn brieven op te nemen. Ik wist niet dat er ansichtkaarten van gemaakt waren; hoe bizar wil je het hebben!
Deze geschiedenis wordt vaak vergeten, dat mag niet, terecht wordt het een genocide genoemd. Braam heeft hier een mooie roman over geschreven die je bij blijft en die je laat beseffen hoe het westen de wereld heeft overheerst en inheemse volken heeft uitgemoord voor god en keizer.

Meer recensies van Karenleestalles