Groep verliest grip op werkelijkheid

Kate 19 augustus 2019
Kort, maar krachtig: dit fictieve verhaal. Het begint met een beschrijving van een ritueel bij een moeras ergens in het noorden van Engeland tijdens de IJzertijd. Dit ritueel wordt beschreven vanuit het perspectief van een jong meisje dat moeite heeft te begrijpen, hoe wreed een groep mensen kan zijn.

Vervolgens begint het verhaal echt: een groep mensen in Northumberland is bezig met een experiment. Men probeert te achterhalen hoe jagersverzamelaar eeuwen geleden leefden. De groep bestaat uit een professor, een paar studenten en een familie.

Silvie, de dochter en jongste in de groep, is de hoofdpersoon. Alles wordt beschreven vanuit haar perspectief. Haar ouders en zij nemen deel aan dit experiment door de hobby van haar vader. Hij werkt als buschauffeur, maar is tegelijkertijd autodidact en expert op het gebied van prehistorie, survival, geschiedenis. Een deel van die kennis heeft hij Silvie bijgebracht.

Al gauw wordt het lezers duidelijk: er is iets niet in orde met Silvies familie. En hoe zit het met die professor en zijn studenten? Onder hen is Molly die het experiment niet serieus neemt.

Molly en Silvie raken al gauw bevriend, ondanks dat de studenten niet in de primitieve hut wonen waarin Silvie en haar familie verblijven. Tijdens een bezoek aan een plaatselijke supermarkt, leren de beide jonge vrouwen Trudi kennen.

Zij en Molly zullen een belangrijke rol spelen in de ontknoping. Want dit ''re-enactment' experiment mag dan al dubieus van start zijn gegaan. Binnen de 150 pagina's dat dit verhaal lang is, ontspoort het totaal.

Schrijfster Sarah Moss laat allerlei spanningen binnen de groep naar boven komen. Denk aan Engelse rangen-standen problemen, oud versus jong, vrouwen versus mannen, kennis gebaseerd op ervaring die generaties lang is doorgegeven versus boeken-kennis.

Het verhaal en de ontknoping deden mij denken aan boeken van William Golding. Denk aan zijn "Lord of the Flies" en "The Inheritors". Sarah Moss laat het allemaal iets 'vrolijker' eindigen, maar Silvie blijft duidelijk een kind uit een disfunctionele familie.

Nadat het verhaal is afgesloten, volgt er nog een kort slot van de schrijfster. Hierin beschrijft ze wat haar inspireeerde. Sarah Moss nam deel aan het Hexham Literary Festival in Northumberland. Daarnaast was een tentoonstelling "Scotland's People" in Schotland's National Museum, een belangrijke bron van inspiratie.

Dit is psychologische fictie voor volwassenen, maar beschrijft ook wat een adolescent meemaakt. Daarom was ik een beetje verbaasd dat dit boek niet ook gerekend wordt tot
het genre Young Adult Fiction. Detail natuurlijk; want dit is een aanrader voor mensen die geïnteresseerd zijn in fictie, groepsdynamiek, archeologie en boeken als de twee van William Golding.

Meer recensies van Kate