George Michael, een leven...wat een leven!

Katja van Meurs 22 september 2023
Mijn bedoeling was een recensie te schrijven, maar het schrijven werd uitgebreider waardoor het meer op een blog begon te lijken. Ik ga in op wat details uit het boek...misschien spoilers, hoewel het meeste natuurlijk al wel bekend is. Wil je de gok wagen, hier mijn link:

Ik geef het boek 4 sterren en geen 5 sterren omdat ik, zeker in het begin, toch wel wat foutjes opmerkte.
Van vreemd lopende zinnen, tot een teveel aan woordjes in een zin of juist dat woordjes ontbraken.
Nu ben ik geen taalpurist, dus als het me opvalt zegt dat wel wat....
Later in het boek was dit een stuk minder.

Ook vond ik de auteur behoorlijk negatief over Andrew Ridgeley, George's partner in Wham!
Hij leek amper een goed woord voor hem over te hebben, wat ik toch wel opvallend vond, en een beetje eendimensionaal. Hij leek een karikatuur van hem te maken.
Nu zag ik wel, achterin het boek, dat bij 'geïnterviewden' de naam van Ridgeley ontbrak. Dit is geheel mijn eigen invulling maar ik dacht: als je zo'n uitgebreide biografie schrijft over George Michael kan de input van Andrew Ridgeley niet ontbreken, lijkt mij. Hij speelt nogal een cruciale rol in het leven van George. Zou Ridgeley zijn medewerking niet hebben gegeven? Zou dat de bril van de biograaf sterk hebben gekleurd?
Nu heb ik Andrews boek (Wham! George & Ik) ook gelezen, dus mijn bril is weer anders gekleurd.
Hier de link naar deze recensie:
Deze is overigens ook vrij uitgebreid, zie ik nu...misschien ook meer een blog dan recensie(?)... ;0)

Verder staan er ook wat tegenstrijdigheden in het boek. Over bepaalde personen die de ene keer vrienden zijn en dan weer niet, en dan weer wel. Had hij nu wel of geen vriendschappelijk band met bepaalde artiesten?
Dat komt hier en daar warrig over.
Maar ja, er was natuurlijk een enorme hoeveelheid aan informatie te verwerken voor deze biografie. En de biograaf heeft zeker een knap staaltje werk geleverd. Maar uiteindelijk weet natuurlijk alleen George zelf wie hij was en hoe zijn leven was....maar door dit werk kan je toch een stap dichterbij de artiest, en de mens achter de artiest, komen!

Meer recensies van Katja van Meurs