Prachtig...een intens en begaafd mens!

Katja van Meurs 16 juni 2022
De omslag van dit boek spreekt aan: een diep donkergroene kleur met een zachtoranje bloemmotief en de ondertitel: Voor emotioneel gevoelige en intense persoonlijkheden.

De titel (Te)veel voelen deed gelijk denken aan Hoogsensitieve personen van Elaine Aron. In tegenstelling tot Arons boek, vindt Imi Lo dat adviezen om vooral te ontprikkelen het idee in stand houden dat gevoelige mensen `te kwetsbaar voor de wereld´ zouden zijn. Zij zegt dat als je jezelf als gevoelig persoon ziet, die zichzelf moet beschermen tegen de wereld, dat je dan je leven meer inricht op vermijding dan op groei en expansie. Haar boodschap richt zich juist op het vergroten van de veerkracht, gericht op een open houding en het kunnen meestromen met de ups en downs van het leven. Nieuw en verrassend is haar aandacht voor hoogbegaafdheid.

Hoogbegaafdheid wordt gezien als het hebben van een hoog IQ. In werkelijkheid kent hoogbegaafdheid allerlei vormen als uitzonderlijke vermogens op het gebied van muziek, beeldende kunst en sport en ook de veel minder bekende interpersoonlijke, intra persoonlijke en spirituele intelligentie. Hoogbegaafdheid betekent niet dat je superieur zou zijn ten opzichte van anderen. Het is gewoon een woord dat wordt gebruikt om mensen te beschrijven die neurologisch gezien anders in elkaar zitten en andere behoeften hebben.

Emotionele gevoeligheid, emotionele intensiteit en emotionele begaafdheid gebruikt de auteur door elkaar en staan voor hetzelfde. Het boek bestaat uit drie delen:
Deel 1. De emotioneel intense mens
Deel 2. De complexiteit van emotioneel intens zijn
Deel 3. Van helen naar een vervullend leven

Elke deel is weer onderverdeeld in kleinere titels en de uitwerking daarvan. Er staan vele oefeningen in. Bijvoorbeeld over het omarmen van je emoties. Elke emotie zegt iets over onze behoeftes en verlangens, ze motiveren ons en bereiden ons voor op het gedrag dat we aan de dag moeten leggen. De oefeningen zijn veelal reflectief en contemplatief. Ze geven stof tot nadenken over jezelf, je levenspad en hoe je die verder wil bewandelen om je prachtige eigenschappen tot volle ontplooiing te laten komen en zo een vervullend leven te leven.

Een mooi en wijs boek, herkenbaar als je zelf een emotioneel intens en begaafd mens bent!

Meer recensies van Katja van Meurs