Een hoopvol boek!

Katja van Meurs 03 november 2023
Het is een mooi vormgegeven boek. Een aansprekende voorkant met de overwegend diepblauwe kleur, wat betrouwbaarheid uitstraalt. En dat wil je als auteur zeker met een onderwerp als het brein en de neurowetenschap.

De rode draad in dit boek is de neuroplasticiteit van onze hersenen. Kort gezegd is dit het vermogen van het brein om te veranderen, zich aan te passen, te herstellen, te groeien, nieuwe neurale netwerken aan te leggen, tot aan onze dood. De verheugende boodschap is dat je je brein dus altijd kan trainen om zo gezond mogelijk te worden en te blijven!

Ze is vol van het werk van neurowetenschapper Michael Merzenich. Ook haalt ze regelmatig het werk van Bessel van der Kolk aan, de traumaspecialist van Nederlandse komaf.

Fraser heeft het over het pestparadigma en vertelt over haar eigen zoon die langdurig gepest werd door de basketbalcoach van zijn sportteam. Ook andere leerlingen waren slachtoffer en ander coaches deden mee met het idee dat als je leerlingen ‘breekt’ ze uiteindelijk betere (sport)prestaties leveren.

Ze voert veelvuldig bewijs aan van het tegendeel. Pesten, mishandeling, misbruikt maakt geen sterker mens van je maar traumatiseert je, beschadigt je hersenen en maakt dat je in de overlevingsmodus blijft staan, met alle negatieve gevolgen van dien.

De bekende opmerking ‘woorden doen geen pijn’ is dus grote onzin en pertinent niet waar. Woorden kunnen sowieso emotioneel wel degelijk pijn doen maar dus ook letterlijk lichten er gebieden in je hersenen op die ook oplichten als je lichamelijke pijn ervaart!

Ze vertelt ook over haar eigen ervaring als tiener, een akelig verhaal over hoe zij en andere meisjes door drie docenten gepest en (seksueel) misbruikt werden. Dit werd uiteindelijk een hele zaak maar tot haar afschuw merkte ze steeds weer op dat er de neiging is om daders te beschermen (hun reputatie) en slachtoffers opnieuw slachtoffers te maken door de schuld bij hen te leggen! Ook wel bekend als ‘victim blaming.’

Haar felheid over dit onderwerp spreekt duidelijk door in dit boek. Dit raakt haar.

Ze wil toe naar een neuroparadigma waarin de kennis over de neuroplasticiteit van onze hersenen ons allen bekend is en ook de wetenschap geeft (en dus hoop biedt) dat je brein kan herstellen, genezen, groeien en gezond worden!

Er zijn hoofdstukken over mindfulness en bewegen en hoe te werk gaan om je brein-geest-lichaam holistisch te laten samenwerken. Zodat we van gefragmenteerd te zijn weer een geheel kunnen worden en je je potentieel tot wasdom kan laten komen, ook door zelfcompassie en empathie.

Het leest niet per se heel makkelijk, ze doet weinig moeite om de toch wel wat lastige en niet eenvoudige materie, en woordgebruik, eenvoudig uit te leggen. Dus al wat kennis en gevoel met het onderwerp is wel handig.

Het is een hoopvol boek en motiveert om aan de slag te gaan met de gezondheid van je hersenen en lichaam.

Meer recensies van Katja van Meurs