Omarm je innerlijk kind

Katja van Meurs 04 augustus 2021
Het rode ballonnetje die het kind vasthoudt in het verder zwart/ witte decor van de lay-out doet denken aan het rode jasje van het meisje uit de film Schindler´s List. Het heeft iets ontroerends en kwetsbaars; het kind kan zich alleen en angstig voelen en verdient liefde, zorg en aandacht. In eerste instantie van de opvoeders en later, als verinnerlijkt kind, van jouzelf als volwassene.

De auteur begint met een uitleg van de amygdala; twee amandelkernen in het limbisch systeem die ons waarschuwt bij gevaar en ons laat `vechten, vluchten of bevriezen.´ Een primair alarmsysteem gericht op overleven. Bij het volwassen worden ontwikkelen onze hersenen verder (prefrontale cortex) en kunnen we meer genuanceerd reageren.

Iedereen heeft een innerlijk kind in zich. Die staat voor emoties, onbewuste reactiepatronen en reflexen uit je kindertijd. Net naar gelang je ervaringen met je opvoeders is dit, simpel gezegd, positief (veilige hechting) en/ of negatief (onveilige hechting). Steeds wanneer een situatie je als volwassene aan een trauma uit je kindertijd herinnert, reageert je amygdala met “er dreigt gevaar,” en zal je primair reageren gericht op pijnvermijding en `overleven.´ Een voorbeeld is: vroegere verlating door ouder(s). Als je vaak heftig en emotioneel reageert kan je innerlijk, gekwetste kind aan het werk zijn. Dit kan in een volwassen partnerrelatie ondermijnend werken, zeker als beiden geen idee hebben hoe het toch komt dat ze elke keer weer in eenzelfde ruzieachtige situatie met elkaar belanden… Hoe krijg je en behoud je een volwassen partnerrelatie?

Susanne Hühn neemt je mee door zeven poorten met ieder een duistere draak. Deze zeven poorten zijn gelijk ook de zeven hoofdstukken van dit boek.
Alle hoofdstukken bevatten oefeningen die een innerlijke reis in jezelf inhouden. De schrijfster is zelf spiritueel levensadviseur en meditatielerares. Haar oefeningen zijn doorvlochten met symbolen; een tovertuin waar je je innerlijk kind naartoe kunt brengen voor veiligheid, engelen, spirituele wezens, kleuren, geuren, elfjes, krachtdieren etc.

Wat opvalt is dat ze zich richt op heteroseksuele relaties met stereotype rolverdelingen. De vrouw wil emoties uiten en kookt, de man wil dingen doen en gaat over de financiën. In deze tijd is dit nogal achterhaald. Dit lijkt de auteur zelf, op een gegeven moment, door te hebben en ze schrijft dan dat ze dit doet ter verduidelijking en dat het gaat om de vrouwelijke en mannelijke energieën. Hoe je deze energieën bij elkaar kunt ondermijnen of juist kunt laten opbloeien, oog hebbend voor elkaars innerlijke kinderen.

Voor mensen die al iets meer weten over innerlijke kinderen en innerlijke reizen vol met symbolen is dit boek een aanrader. Het is zeker een liefdevol boek voor partners.

Meer recensies van Katja van Meurs