Toen uitgeverij Imagine haar eerste stappen in de uitgeverswereld zette en de eerste titels bekend maakte die ze onder haar vleugels zou nemen, was ik meteen dolenthousiast. Met een aantal scifi en fantasytitels kan je me altijd plezieren. Tot hun eerste uitgaves behoorde echter ook een (voor mij) buitenbeentje. Orangeboy was niet meteen het soort boek dat me zou aanspreken wanneer ik die oppik in een boekhandel. De diverse prijzen die het boek in de wacht had gesleept spreken echter tot de verbeelding en mijn interesse was gewekt. Onder de noemer van Young Adult brengt Patrice Lawrence ons een verhaal dat zich ergens tussen thriller en roman ophoudt. In een heel toegankelijke schrijfstijl wordt het verhaal van Marlon naar voor geschoven. Aanvankelijk valt te begrijpen waarom dit boek onder Young Adult wordt gecatalogeerd, gezien de diverse thema’s waarmee de jongeren uit het boek te kampen hebben en de leeftijd van de hoofdpersonages. Waar het verhaal echter de mist ingaat, is de nabijheid van de eigenlijk inhoud bij de leefwereld van young adults uit onze contreien. (Nederland en Vlaanderen). Het voelt allemaal net iets te gemaakt aan en het hoofdpersonage Marlon heeft op zijn jonge leeftijd al zoveel meegemaakt, dat de modale lezer zich hoegenaamd niet aangesproken zal voelen. Het verhaal voelt enerzijds uiterst realistisch aan omwille van de wijze waarop de auteur je meeneemt in het leven van haar personages, maar anderzijds doen de beslissingen van Marlon en de gebeurtenissen omtrent zijn karakter uiterst onwerkelijk aan. De doorsnee tiener zou nooit dezelfde keuzes maken als Marlon en leeft niet in een soort wilde gangsterwereld zoals we die alleen maar diverse tv-series kennen. En dat is net hoe het boek aanvoelt. Een middelmatige tv-serie die te weinig inhoud biedt om als echte blockbuster door het leven te kunnen gaan. Begrijp me niet verkeerd, Lawrence toont met dit boek zeker aan dat ze kan schrijven en dat ze de moeite waard is om verder te volgen. Maar wat werkt voor een Brits publiek, is geen garantie om ook in ons taalgebied te scoren. Jammer, want er zat heel wat meer in dit verhaal. Fans van waargebeurde dramafilms of -boeken zullen wellicht hun hart kunnen ophalen met Orangeboy, maar de overige lezers laten beter het boek links liggen.

Reacties op: Aangename schrijfstijl, maar te weinig voeling met de leefwereld van Young Adults in ons taalgebied

Orangeboy - Patrice Lawrence
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 17,50 Bestel het e-book € 8,99