Geweldig boek

maaike-de-vries 09 september 2020
Het verhaal van Bobbel die in een bakfiets woonde en rijk wilde worden - Joke van Leeuwen
Oké ik ben fan van Joke van Leeuwen dus niet helemaal objectief, maar deze wil ik toch echt nog even onder de aandacht brengen.

Dit boek komt uit 1987 (!), maar is nog steeds goed te lezen. Ik denk zelfs dat kinderen vanaf ongeveer 8 jaar zullen smullen van het verhaal van Bobbel - die eigenlijk Beau-Belle heet (wat mooi-mooi betekent) - want Bobbel is een bijzonder en grappig meisje. Ze wil rijk worden, maar haar ouders hebben geen cent. Ze wonen in een bakfiets, Bobbel gaat niet naar school en ze reizen gewoon hun neus achterna.

Op een dag mag Bobbel bij haar oom en tante in een gewoon huis wonen voor haar ‘ontwikkeling en toekomst’. Maar Bobbel kan maar niet wennen aan alle ‘normale dingen’: dingen waar kinderen niet eens bij nadenken vindt Bobbel gek en lastig. En ze is geobsedeerd door geld: regelmatig komt ze in de problemen.

De grappige tekeningen en bizarre zinnen zijn weer heerlijk in de Van Leeuwen-stijl. Aanrader dus!

Meer recensies van maaike-de-vries