Origineel!

maaike-de-vries 03 augustus 2020
Leeuw met strepen - Marlene Rebel & Lucinda Vos
Een kinderboek dat zich afspeelt in de 17e eeuw, ten tijde van de pest - dat ook nog eens verschijnt terwijl Corona ons leven domineert - dat is bijzonder. Leeuw met strepen is een gedurfd en origineel verhaal, heerlijk meeslepend geschreven, spannend, zielig en leerzaam.

De vergelijking met onze tijd is wel te maken. Een jongen van de vriendengroep die hoofdpersoon Jacob helpt zijn zusje terug te vinden, zegt als hij een kledingstuk vindt uit een ‘besmet’ huis: “Ik hoef die pest niet.” Waarop een ander zegt: “God beslist of je ziek wordt.”

In kleine zinnetjes zoals deze krijgt de lezer meer informatie over wat de pest betekende in het dagelijks leven. Een leven waarin ‘hygiëne’ nog niet uitgevonden was en kinderen bier dronken. Er was veel minder kennis over en onderzoek naar besmettelijke ziekten: mensen begrepen het niet en waren er doodsbang voor (en terecht).

Het was een donkere tijd, een tijd van armoede en strenge straffen. Waarom droeg een pestdokter - zoals afgebeeld op de voorkant - zo’n eng vogelmasker? En wat is de pest nou eigenlijk? Daar krijgen we in dit boek geen antwoord op. Het is natuurlijk ook geen informatief boek, maar ik denk wel dat het vragen oproept bij kinderen. Ook thema’s als de positie van de vrouw/meisjes, beroepen in de 17e eeuw en het leven in het weeshuis komen aan de orde. Achterin het boek staat een kort woordenlijstje waar woorden als ‘rakkers’ en ‘chirurgijn’ worden uitgelegd. Mooi om aan de thema’s en de moeilijke woorden in de klas aandacht aan te kunnen besteden!

Wat ik mooi vind qua structuur was dat er een aantal wisselende vertellers aan het woord kwamen die hun perspectief lieten zien op het verhaal. De buurvrouw, Willem de nieuwe vriend van Jacob en het meisje dat zich voordeed als jongen. Het maakt het verhaal nog rijker en interessanter.

Kortom: een bijzonder boek dat aanzet tot gesprek. Geschikt om voor te lezen (in de klas) of zelf te lezen. Prachtig uitgegeven door Billy Bones. Op elke bladzijde staat een ratje getekend. Waarom dat is, daar kom je vanzelf achter. En ook de mysterieuze titel heeft een mooie verklaring.

Dit boek is het debuut van schrijversduo @rebelsevos. Zij hebben een heerlijke vlotte pen en een fijne schrijfstijl die precies aansluit bij de lezer vanaf ongeveer 9 jaar. Ik ben benieuwd naar meer werk van dit duo!

Trouwens: wat ontzettend interessant dat zoveel uitdrukkingen in onze taal iets met de pest te maken hebben. Daar kun je een mooie les taalbeschouwing over geven! Ik heb de pest aan jou, pesten, hij meed haar als de pest, pestkop, dan breekt de pest (pleuris) uit, stinken als de pest. Combineer het direct met een les geschiedenis over de pest in de 17e eeuw je hebt prachtig levend (taal)onderwijs!

Meer recensies van maaike-de-vries