Ontroerend en razend spannend: lezen!

maaike-de-vries 04 december 2021
Zij, ik en de sterren - Simone Arts
Wow, wat een indrukwekkend boek, het nieuwste van Simone Arts: over een jongen die zijn zusje, die maar één maand oud werd, verliest.

Ondanks dat deze spoiler al gedeeld wordt achterop het boek is het een ongelooflijk spannend en goed geconstrueerd verhaal. Je leert de personages goed kennen, krijgt een hekel aan een aantal en gaat enorm houden van Vito, de jongen die naar de brugklas gaat en in eerste instantie helemaal niet zit te wachten op een broertje of zusje.

Zijn ouders verheugen zich enorm op de gezinsuitbreiding, maar Vito heeft het te druk met de grote veranderingen die in zijn leven spelen. Hij vertelt het zelfs niet aan zijn klas dat hij grote broer wordt: alleen zijn beste vriend Gijs weet het.

Gijs is alleen niet meer de vriend die hij al bijna zijn hele leven kent. Hij laat zich inpakken door de vervelende Terry, een jongen die enorm pest en kliert en ook Vito niet met rust laat. Gijs en Terry halen vreselijke streken uit terwijl Vito rouwt om zijn zusje. Als je denkt dat het niet nog erger kan worden, gebeurt er nog iets. Gelukkig begint aan het eind van het boek de zon toch weer te schijnen…

Simone Arts schrijft soepel en meeslepend, dat wist ik al van haar eerdere boeken die je ook één ruk uitleest. Maar niet eerder kreeg ik zo’n brok in mijn keel. Dit verhaal heeft een enorm goede timing, alles krijgt precies de juiste tijd om het spannend te houden en tegelijk de aandacht en rust te geven die nodig is. Echt knap schrijverschap.

Er komen veel thema’s voorbij die voor jongeren herkenbaar zijn: naar de brugklas, vriendschap, pesten, angst, onzekerheid en natuurlijk rouw, waar jongeren helaas ook mee te maken krijgen. Het zonnestelsel waar Vito enorm door gefascineerd is, komt op een mooie manier terug in het verhaal.

Al met al een enorme aanrader voor kinderen vanaf 10 jaar en ouders die ook met verdriet worstelen. Maar eigenlijk een boek voor iedereen.

Meer recensies van maaike-de-vries