JOSEPHINE ROMBOUTS: CLIFFROCK CASTLE. Werken op een kasteel in Schotland

Madelon 30 juli 2020
Ik had, eigenlijk tegen beter weten in, een inkijkje in het leven van de Schotse adel verwacht. Dit boek gaat echter over de werkzaamheden van een House Keeper op een Schots kasteel. Zie de ondertitel!
Het is in ieder geval een uitdagende combinatie, blijkt al snel: een nuchtere Hollandse vrouw die gaat werken voor de hogere klasse in Groot Brittannië. Ja ja. Maar ze wordt door schade en schande wijs. En mocht je denken dat dit verhaal zich in vroeger tijden afspeelt... neen, het is anno eenentwintigste eeuw.
Ik vind het boek eigenlijk meer iets van een dagboek hebben. De schrijfster doet erg haar best om zo te schrijven dat het boek naar een hoger niveau wordt getild. Ze maakt veel gebruik van beeldspraak en vergelijkingen, maar die halen de vaart uit het verhaal. Het levert ook een rare tegenstelling op: Ze moet best wel poot aan spelen en doorpakken en ook de omgang met haar buren is van elke romantiek gespeend; maar dat wisselt ze af met omschrijvingen over de natuur die op mij overkwamen als niet passend. Bovendien is het hier en daar wat langdradig.
Hoewel ik het dus niet een heel goed geschreven boek vind, ben ik stiekem toch een beetje nieuwsgierig naar het vervolg…

Meer recensies van Madelon