Kya Clark is pas zes jaar oud als haar moeder het gezin verlaat, omdat zij niet meer op kan tegen haar agressieve en aan alcohol verslaafde echtgenoot. Ook Kya’s oudere zussen en broers verlaten de hut in het moeras van Barkley Cove in North Carolina om hun heil elders te zoeken en blijft Kya achter met haar vader. Op een kwade dag vertrekt ook hij om nooit meer terug te komen.
Vanaf dat moment is Kya helemaal op zichzelf aangewezen. Een leerplichtambtenaar probeert haar naar school te krijgen, maar na een dag heeft ze dat wel gezien. Iedereen pest haar. Al doende leert ze koken en te leven van wat de natuur haar biedt. Ze vist naar garnalen en die verkoopt ze om benzine en boodschappen te kopen bij Jumpin’. Hij en zijn vrouw Mabel trekken zich haar lot aan en proberen te helpen waar ze kunnen en waar Kya dat toelaat.
Een vriend van haar broer Jody, Tate, sluit vriendschap met haar. Hij leert haar lezen en schrijven en geeft haar veel boeken. Maar als hij gaat studeren, laat hij Kya in de steek.
Als zij wat ouder is en Chase, een jongen uit het dorp, leert kennen, denkt zij dat hij meent wat hij zegt. Tot blijkt dat hij niet oprecht is. Kan ze dan niemand vertrouwen?
Als Chase dood gevonden wordt aan de voet van een brandtoren, is iedereen ervan overtuigd dat Kya hem vermoord heeft en zij wordt opgepakt. Zal bewezen kunnen worden dat zij schuldig is en hoe ervaart zij het opgesloten te zitten in de gevangenis, ver van haar moeras?
Een tijd daarvoor heeft Tate, die Kya’s kennis van het moeras en haar tekentalent ziet, tekeningen en teksten van haar aan een uitgever gestuurd, die meteen enthousiast is. Er worden verscheidene boeken van Kya uitgegeven over alle aspecten van het moeras. Hiermee wordt Kya heel beroemd, behalve in het dorp. Daar blijft ze het moerasmeisje, een kind dat niet geaccepteerd wordt en aan wie bijna iedereen een hekel heeft.

“Daar waar de rivierkreeften zingen” is een meeslepend boek over overleven in het moeras en leven met wat de natuur geeft. Het is beeldend geschreven en je voelt je met Kya vrij in het moeras, onderdeel van de natuur. De vlotte en pakkend schrijfstijl maakt dat je door wil lezen. Door alle beschrijvingen van de natuur is het ook leerzaam. Het taalgebruik van Owens is poëtisch te noemen.
Kya komt tot leven, haar karakter en haar liefde voor het moeras laten zien wat een sterke vrouw zij is.
Hoofdstukken over het leven van Kya worden afgewisseld door hoofdstukken over de moord op Chase.
Het boek kent vele facetten, van liefdesverhaal tot thriller, van milieubewustwording tot aanklacht tegen racisme. En dat alles zo verwerkt dat het verhaal steeds voorop blijft staan.

Minpuntje vind ik de laatste hoofdstukken, die jaren later spelen. Die hadden er wat mij betreft niet bij gehoeven en doen enigszins afbreuk aan de rest van het verhaal.

Delia Owens (1949, Georgia, Verenigde Staten) is wildlife biologe geweest in Afrika en is coauteur van meerdere boeken daarover. Haar kennis van de natuur heeft ze prachtig verwerkt in haar debuutroman “Daar waar de rivierkreeften zingen”.

Reacties op: De kracht van de natuur als je moet overleven in het moeras

Daar waar de rivierkreeften zingen - Delia Owens