Fijne recepten, mooi uitgevoerd kookboek

MarYan 03 februari 2023
Dit lijvige kookboek vol met heerlijke vega Indiase gerechten kan mij wel bekoren.

"Indiase vegetarische gerechten zijn misschien wel de smakelijkste en meest gevarieerde gerechten ter wereld, met een goed uitgebalanceerde voedingswaarde"

De buitenkant ziet er aantrekkelijk uit en ook de binnenkant is mooi verzorgd met foto's van sommige gerechten en ook van het land. Madhur Jaffrey vertelt ook over achtergronden en uit welk deel van India de recepten afkomstig zijn. Het zijn recepten die in India thuis worden geserveerd en in plaatselijke café's of tempels of op religieuze festivals.
De schrijver heeft deze verzameld op haar reis door India.

De recepten zijn verdeeld over 8 hoofdstukken en zijn heel duidelijk, vaak met wel veel ingrediënten mede door de specerijen natuurlijk. Ook word de Indiase naam van het gerecht vermeld. Dat vind ik wel leuk, zo krijg je ook nog iets van de taal mee. De achtergrondinformatie van gerechten of ingrediënten vind ik ook leerzaam en interessant.

Er zijn wel veel ingrediënten die ik niet standaard in m'n voorraadkast heb. Nu hou ik wel van experimenteren dus geen probleem, maar het vergt wat voorbereiding.
De gerechten die ik heb gemaakt waren wel met ingrediënten die ik in huis had al kan ik in mijn woonplaats geen groene pepers kopen. Dus ik gebruikte rode.
En ook had ik niet de speciale meelsoorten in huis. Toch zijn de chapati's wel gelukt.

Fijn vind ik ook dat het gewicht van ingrediënten erbij staat. En niet -1 pompoen- bv. Of -een grote wortel-. Zoals ik weleens tegenkwam in andere kookboeken.
Het is nog een beetje uitzoeken hoeveel peper ik in een gerecht doe. Te pittig houden we niet zo van.
Hier en daar zijn recepten wat versimpeld en er worden tips gegeven over wat er bij past. Zodat je een complete Indiase maaltijd kunt maken.
Mijn plan is om nog meer uit dit boek te koken, blijft zeker in mijn kookboekenkast staan.
Ik raad dit boek wel aan als je van de Indiase keuken houdt en het geen probleem vind om wat bijzondere ingrediënten aan te schaffen

Meer recensies van MarYan