Een perfect sprookje (of toch niet…)

Nienke Hutten 24 november 2021
Beoordeling: 4 uit 5

Samenvatting:
Vasilisa en Morana zijn tweelingzussen die vlakbij het Sintelwoud wonen. Het lot heeft gewild dat Morana op haar 17e verjaardag met de koning van het Sintelwoud moet trouwen en Vasilisa heeft daarin een vrijere keuze. Echter, met het festival van de Zwartzon verdwijnt Vasilisa in het Sintelwoud en neemt het verhaal een compleet andere wending aan…

Schrijfstijl & vorm:
Jen heeft een erg fijne schrijfstijl, die goed te volgen is. Het verhaal wordt daardoor al een stuk toegankelijker, zeker aangezien ik weinig kennis van zaken heb als het gaat om dit soort legendes (hoewel ik ze wel heel erg leuk vind om te lezen!). De omslag van het boek en verdere decoraties in het boek dragen positief bij aan het verhaal en refereren ook naar verschillende onderdelen van het plot, wat het geheel net wat completer maakt.

Plot:
De karakters waren naar mijn idee erg goed uitgewerkt, alsmede de wereld waarin het verhaal zich afspeelt. De verschillende karakters zijn tot in detail uitgewerkt en de wereld zelf, zeker het Wilde Woud, kan ik voor me zien schitteren. De manier waarop acties van karakters beschreven zijn, maakt ook zeker dat ik me erg goed in het verhaal kon inbeelden en meevoelde met de karakters wat zij voelden, wat het verhaal nog interessanter maakt.
Buiten het magische aspect, vond ik het mysterieuze aspect ook een hele leuke toevoeging aan het verhaal, vooral met de grote plottwist van het verhaal (no spoiler ;))!

Conclusie:
Door een perfecte combinatie van ‘sprookjesachtig mooi’ en ‘lekker mysterieus’ was dit echt een perfecte summer-read. Ik heb het boek binnen een paar uur uitgelezen, want iedere zin was weer een nieuwe cliffhanger en ik moest weten hoe het afliep. Ik vond het een erg goed en leuk boek en raad hem zeker aan aan liefhebbers van mythen, legenden en sagen. Ik heb nu al zin om meer boeken van Jen Minkman te gaan lezen!

Meer recensies van Nienke Hutten