Een boek met een zekere potentie

NinavdHeijden 26 juni 2023
De hoofdpersonages van dit boek zijn beide op een andere manier flink getekend door het leven. Emily heeft de maken gehad met misbruik en huiselijk geweld wat haar boos maakt op iedereen en de hele wereld. Ducky leeft in een liefdeloos huis met ouders die bijna nooit aanwezig zijn. In haar roep om aandacht raakt ze verslaafd aan drank en drugs. De twee meiden proberen in elkaar te vinden wat ze van hun families niet krijgen: liefde en geborgenheid. In hun afkeer richting hun families nemen ze ondoordachte beslissingen en lopen ze weg van huis om een beter leven te beginnen in Zweden. En ja, daar is het beter, een liefdevol gezin vangt ze op en geeft ze werk. Maar ook in Zweden zijn de problemen van Emily en Ducky niet eeuwig te ontlopen. Uiteindelijk komen ze terug in Nederland, waar ze geen vrede met hun families kunnen vinden, maar ondanks alle ups en downs wel de hoop in elkaar vinden op een betere toekomst.

Het taalgebruik in dit boek is weinig verhalend, bestaat vooral uit veel samengevatte omschrijvingen en voelt daarmee relatief plat. Er waren niet echt momenten waarop ik door de tekst geraakt werd of echt mee kon voelen met de personages. Waar de ontwikkeling van Emily's en Ducky's vriendschap en liefde goed omschreven wordt met fijne terugblikken in het verleden, merk je dat de personages zelf weinig groei doormaken. Aan het einde van het verhaal vroeg ik me echt nog af wat nu het leergedeelte was voor de personages en hoe ze ervoor konden zorgen dat de toekomst geen herhaald patroon uit het verleden zou worden. De stand in de relatie tussen de twee meiden is helaas niet gezond te noemen. Emily merkt dit zelf ook op, maar lijkt dit niet mee te kunnen nemen in haar keuzes om Ducky toch te willen blijven redden. Voor mijn gevoel wilde dit boek te veel thema's in één verhaal behandelen, waardoor niet alles helemaal tot zijn recht kwam en het einde geen echte hoopvolle afsluiting kon bieden die ik als lezer wel altijd graag meekrijg.

Al met al is Voel een makkelijk te lezen boek met een zekere potentie om iets moois te creeren, maar wat door de grote hoeveelheid pittige thema's helaas niet helemaal tot bloei komt. Dit boek gaf ik 2,5 sterren.

Meer recensies van NinavdHeijden