(Deze recensie verscheen eerder in Fantastische Vertellingen 51, september 2019.)

Quarantaine van Erik Betten heeft deze bespreking niet nodig. Het stond op de longlist voor de Gouden Strop, won de prijs voor het beste oorspronkelijk Nederlandstalige thrillerdebuut, de Bookspot Schaduwprijs. Als uitstekend beoordeeld door de VN Detective en Thrillergids, Thrillzone en het Dagblad van het Noorden. Op de lezersite Hebban door meer dan 120 lezers beoordeeld.

Erik Betten, die in 2010 als Kurt Forel de Paul Harland Prijs voor korte verhalen won en op de eerste plaats toch een schrijver van de fantastische genres lijkt te zijn, presenteert zijn debuut in boekvorm als een thriller, want dat genre is veel populairder dan sciencefiction, fantasy of horror. En het is ook een thriller. De gasboringen in Groningen brengen een prehistorisch, zeer besmettelijke bacterie naar boven waarvoor geen medicijn is, precies wanneer de Groningse politicus Homme Olivier de ultieme deal lijkt te hebben bewerkstelligd om de problemen rond de gaswinning voor eens en voor altijd op te lossen. In plaats daarvan worden de bewoners in nog veel grotere mate slachtoffers van die gaswinning. De Noordelijke provincies worden in quarantaine geplaatst, die met harde hand wordt gehandhaafd. Maar Olivier slaagt er toch in vanuit Den Haag naar Groningen te komen, op zoek naar zijn vrouw.
Betten neemt een maatschappelijk relevant thema als uitgangspunt, gooit er via het personage van de Iraakse asielzoeker Yusuf nog een vleugje vluchtelingenproblematiek bij, en maakt er met zijn ervaring als journalist en zijn schrijftalent een spannende thriller van, met daarin ook een ontluisterend beeld van de politieke en journalistieke spanningsvelden rond crisissen.

Maar behalve uit het domein van de thriller hoort er ook jubel te zijn vanuit de fantastische genres. In een andere tijd was Quarantaine namelijk als een sciencefictionroman op de markt gebracht. En dat is het natuurlijk óók, alleen al door die prehistorische bacterie. Maar het is ook horror, want die prehistorische bacterie transformeert mensen in zombies. The walking dead in Nederland, maar dan zonder zombies, want Betten vermijdt dat woord zorgvuldig. Het zijn “dodelingen” of “smoorders”, en daarmee krijgt de roman toch net een ander accent, een andere toon, maakt het zich los van het label dat zombie-verhalen al snel krijgen.

En er is voor wat betreft de fantastische genres nog een ander aspect waardoor Quarantaine opmerkelijk is. De voorkant van het boek meldt: “Voor de lezers van Hex van Thomas Olde Heuvelt”. Deze verwijzing naar de doorbraak van een andere Harland Award-winnaar is natuurlijk commercieel geheel verantwoord, maar het lijkt ook te appelleren aan een behoefte aan sciencefiction, fantasy en horror in onze eigen Nederlandse/Vlaamse omgeving, want de eerste versie van Hex speelt in het dorpje Beek bij Nijmegen. Als gevolg van het succes herschreef Olde Heuvelt het naar een dorpje in de staat New York. Hex werd daarmee symbool voor de beweging van Nederlandstalige auteurs weg van Nederland en Vlaanderen, op zoek naar een grotere markt. Er is ‘bij ons’ al lang een tendens om verhalen in een Amerikaanse setting te plaatsen, maar die tendens lijkt sterker te worden, samen met het feit dat steeds meer van ‘onze’ auteurs in het Engels gaan schrijven, zoals bijvoorbeeld andere Harland Award-winnaars als Tais Teng, Jaap Boekestein en Boukje Balder. Quarantaine gaat tegen deze ontwikkeling in en moet alleen daardoor al door alle Nederlandstalige liefhebbers van de fantastische genres worden gekocht en gelezen. Want ik denk dat het belangrijk is om onze eigen directe omgeving te verrijken met fantastische verhalen.

Reacties op: Maar wel de Bookspot Schaduwprijs 2019

Quarantaine - Erik Betten
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 19,99 Bestel het e-book € 9,99