Mooie sfeer, matige afloop

Peter Thunnissen 03 augustus 2020
Boek uit 1998 waarvoor hij destijds de Booker Prize won. Wel, ik zat niet in de jury, dat verklaart veel.
Op zich weer, zoals van hem bekend, een mooi opgebouwd plot met goede karakterschetsen. Hoofdpersonen zijn Clive (componist), Vernon (hoofdredacteur ener krant) en George (rijke aandeelhouder) die gemeen hebben dat zij alle 3 “iets” gehad hebben met de begeerlijke Molly die helaas op 47-jarige leeftijd overlijdt aan een hersentumor. George was degene die haar laatste maanden begeleidde (met haar getrouwd) waarbij de anderen er nooit bij mochten. Molly kwam als een plant aan haar eind hetgeen C en V ertoe brengt met elkaar af te spreken dat als bij een van hen het einde nadert en de toestand zo is dat hij met meer mee kan denken of spreken over het eind, de ander belooft hem aan en zacht eind te helpen. Vervolgens krijgen C en V ruzie (V plaatst een twijfelachtig schandaaltje over een minister en wordt ontslagen, C verzuimt in te grijpen en erna aangifte te doen van een aanranding die hij ziet in het Lake District) waarna zij beiden (en dan komt mijn bedenking tegen het boek) in Amsterdam door een bereidwillige hulpvaardige dokter aan hun eind worden geholpen. Dit laatste geef ik nu sterk verkort weer maar die ontwikkeling maakt het hele boek zwak en ongeloofwaardig. Ik snap nu dus de bezwaren die destijds geuit werden tegen de winst van de prijs.

Meer recensies van Peter Thunnissen