Beter dan verwacht

Beroemd boek dat ik nooit las vanwege de beschrijvingen, waardoor ik me altijd voorstelde dat het gevuld was met allerlei gruwelijke details. Dat blijkt -gelukkig- niet zo. Het werk werd beroemd als het eerste “faction”-werk, een verhaal gebaseerd op ware gebeurtenissen met daar doorheen fictieve elementen, samen een roman vormend. Dit verhaal gaat over Perry, een jongeman van in de 20 die door een motorongeluk mismaakte benen heeft en een lengte van anderhalve meter, en Dick, ook in de 20, gladde prater met een wat armoedige jeugd . Zij beiden leren elkaar kennen in de gevangenis waar zij zitten vanwege eerdere diefstal. Na vrij komen begeven zij zich doelgericht naar een rijk boerengezin in een dorp in Kansas, waar zij denken op grond van het verhaal van een medegevangene rijke buit te zullen vinden. De twee schieten de vader, moeder, zoon van 14 en dochter van 17 allen door het hoofd en vluchten zonder buit. Later worden zij opgepakt, berecht en opgehangen. Dat is het verhaal in een notendop. Capote heeft alle bestaande documentatie over dit verhaal gebruikt om diep in te gaan op details maar vooral op de persoonlijke achtergrond van álle hoofdpersonen, zowel daders, slachtoffers als politiemensen en advocaten. En inderdaad, het heeft een zeer interessant en aangrijpend boek opgeleverd.

Meer recensies van Peter Thunnissen