Omdat ik het kaartje gekocht had...

Peter Thunnissen 18 april 2020
Tja. Schijnt een bijzonder boek te zijn van een Nobelprijswaardig auteur ( 5 sterren in de Volkskrant). Mij kan het werk niet zo bekoren. Het verhaal speelt zich geheel af in een zaaltje in het Israëlische Netanja, alwaar de beroemde(?) Israëlische stand-upcomedian Dov(ele) Grinstein een voorstelling geeft. Zijn gehele optreden vormt de inhoud van het boek. Duidelijk moet worden dat hij in dit optreden eigenlijk uiteindelijk zijn eigen frustraties van zich af wil vertellen. Hij is een enig kind, zijn vader sloeg hem regelmatig, zijn moeder werkte lange dagen in een munitiefabriek, hij werd op school veel gepest, was klein en brildragend. Hij ging zelfs veel op zijn handen lopen waarin hij best bedreven werd om de trappen en schoppen te vermijden. Op zijn 15e wordt hij met zijn klas op militair kamp gestuurd (is in Israël gewoon) vanwaar hij met spoed naar huis wordt getransporteerd vanwege “een “ overlijden. Het blijkt om zíjn moeder te gaan hetgeen hij pas aan het graf ontdekt. Dit verhaal vertelt hij aan zijn publiek met tussendoor enkele woordspelingen en grappen. Gaande de avond verlaten steeds meer mensen teleurgesteld de zaal. Dov vertelt het verhaal vooral voor zichzelf en enkele bekenden van hem in de zaal als een soort coming-out. Wat mij betreft: ik zou ook zeker ver voor het einde de zaal verlaten hebben. Boeken echter lees ik (bijna) altijd uit, zo ook deze.

Meer recensies van Peter Thunnissen