Verhaal plus, stijl min

Boekenweekgeschenk 2020. Historische novelle die beschrijft hoe Leon, een Nederlander van goede komaf, in Charleston (South Carolina) belandt in het begin van de 19e eeuw (net ná Napoleon). Hij maakt daar fortuin met een import/exportfirma, maar belangrijker is dat hij met de aanvankelijk 15-jarige voormalige slavin (door hemzelf vrijgekocht) Juliette trouwt (zelf dochter van een Afrikaanse en een Franse immigrant, dus halfbloed). Van der Zijl beschrijft de gebeurtenissen in-hun-tijd, met alle misverstanden en vooroordelen van dien. Uiteindelijk belandt de hele familie in Zuid Holland mede omdat de vooroordelen tegen een dergelijk gemengd huwelijk in het zuiden der Verenigde Staten wel erg sterk waren. Ik vond het gegeven aardig maar weinig boeiend verteld; zou een goed gegeven (hebben) kunnen zijn voor een echte historische roman.

Meer recensies van Peter Thunnissen