Te gezocht

Peter Thunnissen 03 december 2022
Aangeduid als “schelmenroman”; ik heb daar een andere voorstelling bij. Geschreven vanuit “Gabriele di Campo” (een hem geschonken naam), een jonge strijder onder Garibaldi. In 1858 start het verhaal als deze Gabriele, dan begin 20, in de gevangenis verblijft, vastgeketend aan kapitein Vitelli. Deze heer leert hem vele wijsheden tijdens hun gezamenlijk verblijf in de cel waarvan Gabriele na zijn bevrijding goed gebruik maakt. Hij wordt rijk in Venetië en gaat vervolgens terug naar zijn geboortegrond bij Gubbio in Umbrië om daar een paleis te bouwen teneinde de liefde van zijn leven, Donna Donatella voor zich te winnen. Dat zou een leuk verhaal hebben kunnen worden, maar dat is
-vind ik- niet gelukt. Te onlogisch, te zweverig, te onwaarschijnlijk.

Meer recensies van Peter Thunnissen