Whenever God shines his light on me

Peter van Bavel 27 augustus 2020
‘Rooksluier’ – Terri Blackstock

De omslag van dit boek sprak mij aan. Ik ben blij dat ik het boek mag recenseren. De omslag toont een tafereel dat is opgebouwd uit verschillende losse fragmenten. De losse delen waaronder vogels in de lucht, een vrouw, brandende dorre grond en ongeschonden groene bomen vormen samen een surrealistisch geheel. Je kunt zien dat het eigenlijk niet klopt terwijl het anderzijds een geheel vormt, wanneer je beter kijkt. Een soort collage.

Nooit lees ik voor het lezen van een boek de tekst op de achterflap. En nu dus wel. Waarom? Geen idee. Een hogere macht wellicht. Wat ik lees is dat de auteur thrillers en misdaadverhalen schrijft met een boodschap van geloof. Haar verhalen spreken van hoop en de hulp die God biedt.

En nu moet een goddeloze recensent iets over dit boek gaan zeggen. Een uitdaging van formaat. Met van huis uit een katholieke opvoeding ben ik niet helemaal wereldvreemd op dit gebied en gewapend met deze minimale voorkennis hoop ik op een mooi verhaal en een minimale christelijke bijdrage.

Nate en zijn vader worden in het Amerikaanse Carlisle met de nek aangekeken. Zijn vader heeft veertien jaar in de cel doorgebracht na de moord op de vader van Nate zijn jeugdliefde Brenna. Nate wordt op zijn beurt verdacht van het in brand steken van de lokale kerk, waar de vader van Brenna dominee was.

Brenna is op haar beurt gescheiden van haar man Jack, die een relatie met een jongere vrouw heeft gekregen. De twee kinderen uit dit huwelijk zijn speelbal en inzet in deze vechtscheiding.

Na veertien jaar komt Nate terug in Carlisle omdat zijn vader gratie verleend heeft gekregen. Brenna en Nate zien elkaar weer na al die tijd. Zijn vader wil niets met de familie van Brenna te maken hebben. En de ex-man van Brenna ziet Nate ook liever gaan dan komen.

Nate voelt weinig genegenheid en reden om in Carlisle te blijven. Totdat zijn gevoelens voor Brenna weer voedingsbodem krijgen. Zijn liefde voor haar smeult eerst en laait dan op, om vervolgens heel Carlisle in gevaar te brengen.

Wat een verhaal en wat een manier van vertellen. Terri Blackstock heeft een ingenieuze thriller geschreven met een complex plot en neemt de tijd om haar verhaal te vertellen. Personages vinden elkaar na veertien jaren terug en de tijd heeft niet stilgestaan. Ieder personage heeft op eigen wijze een ‘way-of-life’ ontwikkeld na die gitzwarte periode. Hoop, troost, berusting, weerstand, vechtlust en rechtvaardigheidsgevoel zijn hier slechts enkelen van. En bepalen de basishouding bij ieder personage. De auteur voert hierdoor een divers skala aan geloofwaardige personages ten tonele.

Ik kan niet stoppen met lezen. Thema’s als vergeving, verwaarlozing en verslaving komen uitgebreid aan bod. Problemen zijn ook echte problemen en zijn niet direct oplosbaar. De strijd die wordt gevraagd wordt realistisch getoond. Met zorg, respect en eerbied.

Mijn koudwatervrees met betrekking tot de christelijke inslag en de Bijbelteksten blijkt ongegrond. Het is nergens vervelend en belerend maar dient het verhaal met een portie kracht en hoop. En dat vind ik achteraf ongelofelijk.

De aardse problematieken zijn realistisch en uit het leven gegrepen. Dat deze problemen zo groot kunnen worden dat mensen steun zoeken in hun geloof is prachtig. Ook wanneer ik daar persoonlijk andere manieren voor hanteer, blijf ik respectvol en vrij van oordelen.

Rooksluier is een eenvoudig te lezen boek, met een stadje vol interessante en goed uitgewerkte personages en een mooi plot. En geloof. En hoop. En liefde. Ik geef dit boek vier vlammende sterren. Een prachtig boek.

Persoonlijke songtekst:
‘Whenever God shines his light on me
Opens up my eyes so I can see
When I look up in the darkest night
And I know everything’s going to be alright
In deep confusion, in great despair
When I reach out for him he is there
When I am lonely as I can be
And I know that God shines his light on me’
(Van Morrison – Whenever God shines His light)

Peter
Perfecte Buren

Genre: Thriller
Uitgeverij: KokBoekencentrum
ISBN: 9789029729246
Uitvoering: paperback
Aantal pagina’s: 318
Verschijningsdatum: juni 2020

Hartelijke dank aan Uitgeverij KokBoekencentrum voor het beschikbaar stellen van dit recensie-exemplaar.

Meer recensies van Peter van Bavel