Verrassend interessant!

Priscilla 29 september 2022
Eigenlijk heb ik persoonlijk helemaal niets met spionage thrillers. Dus heel stiekem vond ik het toch best spannend om dit boek te lezen. Het voelde in eerste instantie als een stapje uit mijn comfort zone.

Toch wist Ava al vrij snel mijn volledige aandacht op te eisen.

In ‘Alias Emma‘ maken we kennis met Emma Makepeace. Uiteraard niet haar echte naam. Emma is namelijk geheim agent bij M15 en in dit boek lezen we haar verhaal.

Wat direct opvalt, is dat Emma een sterk en interessant personage is. Voor mij was het de eerste keer dat ik een spionage thriller las met een sterke vrouw in de hoofdrol.

Gelukkig voor mij, was Emma alles behalve perfect en maakt ze in haar carrière ook de nodige fouten. Zelf vind ik dat fijn, want hierdoor kwam zij als personage voor mij echt tot leven en werd zij in het verhaal realistisch neergezet.

Als Emma belast wordt met een belangrijke taak, namelijk het in veiligheid brengen van een zoon van Russische dissidenten, belandt het verhaal met een sneltrein vaart in een bizarre en spannende nachtelijke tocht door London.

Zie namelijk maar eens iemand veilig van A naar B te brengen, terwijl je camera’s moet vermijden en ook nog eens niemand kunt vertrouwen.

Hier had Ava mij meteen te pakken. Want juist doordat Emma op zichzelf aangewezen is, wordt de spanning in een mum van tijd behoorlijk opgebouwd. Op elke hoek van de straat ligt het gevaar op de loer en dit gevaar was voor mij meer dan voelbaar.

Ondanks dat ik de verhaallijn an sich helemaal niet zo interessant vond (het eeuwige gekibbel tussen Britse en Russische geheime diensten), vond ik de overlevingstocht van twee interessante personages in een grote stad meer dan fascinerend.

Naast de spanning is de urgentie namelijk voelbaar en zie je een interessante band ontstaan tussen Emma en Michael. De persoon in kwestie die zij in veiligheid moet zien te brengen.

Qua personages had ik liever nog iets meer aan verdieping gezien. Maar voor een eerste boek, is Emma wat mij betreft toch voldoende uitgewerkt. Je krijgt voldoende mee van haar achtergrond om te begrijpen waarom zij bepaalde keuzes heeft gemaakt en maakt.

De laatste hoofdstukken van dit boek bevatten een interessante en onverwachte twist die voor mij toch wel naar meer smaakte. Zelf ben ik dan ook heel benieuwd of en vooral hoe we meer van Emma te zien gaan krijgen.

Conclusie
Zoals gezegd lees ik niet graag spionage thrillers. Toch heeft Ava Glass mij mee weten te nemen in haar verhaal en de spannende overlevingstocht van Emma en Michael.

Ze heeft een fijne vlotte schrijfstijl en is gedetailleerd.

Ze weet te boeien met een goede opbouw aan spanning en geeft voldoende verdieping wat de personages betreft.

Zowel de verhaallijn als het geheel klopt en maken dit boek zeker tot een pageturner. Je moet gewoon weten hoe het afloopt met Emma en Michael.

Ik heb er oprecht van genoten en ik ben zeker benieuwd naar een volgend boek met Emma in de hoofdrol.

Meer recensies van Priscilla