Mee op avontuur

Priscilla 08 juni 2023
Wie Kees van der Spek kent van tv, kent inmiddels ook zijn manier van vertellen.

Persoonlijk heb ik Kees altijd een fascinerende man gevonden. Hij straalt vertrouwen uit en geeft mij in ieder geval het gevoel dat hij opkomt voor gedupeerden en mensen die het moeilijk hebben.

Zijn programma’s bekijk ik dan ook altijd met veel liefde. Of hij nu oplichters in het buitenland ontmaskert, of opzoek gaat naar nabestaanden van mensen die in een anoniem graf zijn verdwenen, als programmamaker weet hij je steeds opnieuw te boeien.

Kees is een bijzondere en zeer getalenteerde journalist die gepassioneerd zijn werk doet en altijd alle feiten checkt. Iets waar een hoop nieuwe journalisten (en mogelijk zelfs oude rotten in het vak) van kunnen leren.

Als journalist en voor zijn programma’s komt Kees werkelijk overal. Deze hang naar avontuur is hem vanaf de paplepel ingegoten, zo blijkt als we dit boek lezen.

Naast dat Kees een geboren avonturier is, is hij wat mij betreft ook een geboren verteller.

In ‘Beroep: avonturier’ vinden we korte, maar toch zeker ook gedetailleerde belevenissen van zijn werk als journalist/programmamaker.

We lezen de verhalen die de uitzendingen van programma’s niet allemaal hebben gehaald, maar die wel een heel duidelijk beeld geven van de reis en het verhaal achter de schermen.

Menigmaal komt Kees met zijn cameraman en/of team in penibele situaties terecht. Velen lopen gelukkig met sissers af.

Naast deze situaties wordt absoluut duidelijk dat Kees en zijn team enorm goed op elkaar ingespeeld zijn en de dynamiek zorgt er zeker voor dat de avonturen ook echte avonturen zijn. Er wordt ondanks intense situaties ook behoorlijk wat afgelachen.

Door de schrijfstijl van Kees, wordt de lezer direct betrokken bij zijn verhalen. Het is als het ware alsof je het Kees letterlijk tegen je hoort vertellen.

Een kracht die ik zelden tegenkom in non-fictie boeken.

Dit maakte dat ik mij al vrij snel verbonden voelde met Kees en zijn avonturen. Alsof je er zelf bij bent geweest.

Dit zorgt er zeker voor dat je dit boek in één adem uitleest en je eigenlijk lichtelijk teleurgesteld bent als je het boek dicht slaat.

Kees zou Kees niet zijn als hij geen belangrijke boodschap voor ons had.

Hier sluit hij dan ook zijn avonturen in dit boek mee af.

Door zijn reizen komt hij op plaatsen waar de “gewone” mens zich liever niet vertoond. Soms stapt hij landen binnen met vooroordelen die uiteindelijk ongegrond blijken te zijn.

Dat hij hier op terug komt en dit kan reflecteren is een boodschap waarvan we allemaal kunnen leren. Zeker in deze tijd waar polarisatie inmiddels in onze samenleving lijkt verweven.

Conclusie
‘Beroep: avonturier’ is een boek geschreven door een bijzondere man. Een man die veel van de wereld heeft gezien en ziet en die ons moeiteloos door middel van zijn woorden mee kan nemen op die reizen.

Het feit dat we middels dit boek ook weer een stukje achtergrond van Kees meekrijgen is mooi meegenomen.

Het zijn de vlot geschreven verhalen die dit boek tot een succes maken.

Wat mij betreft absoluut weer een heerlijk boek van de hand van Kees en een boek om wijze lessen uit te trekken!

Meer recensies van Priscilla