Duister en fascinerend

Priscilla 28 mei 2024
In ‘De donkere kant van Sally Diamond‘ maken we, hoe kan het ook anders, kennis met Sally Diamond.

En laat ik voorop stellen dat deze kennismaking behalve vreemd en fascinerend, ook lichtelijk hilarisch was.

Zoals de flaptekst van het boek al verklapt, zet Sally haar vader bij het vuilnis als hij plots komt te overlijden. Sally neemt de dingen nogal letterlijk en is zich dan ook van geen kwaad bewust.

Haar actie zet echter heel wat ontwikkelingen in gang en er gaat een beerput aan duistere geheimen open. Spanning gegarandeerd.

‘De donkere kant van Sally Diamond’ is verdeeld in een aantal delen. Iets dat wat mij betreft een prettige structuur aan het verhaal geeft. Zeker wanneer er verschillende en meerdere ontwikkelingen plaatsvinden.

Waar we in het eerste deel vooral lezen vanuit het perspectief van Sally, wordt in het tweede en derde deel een afwisseling gemaakt met een ander perspectief dat zich in het verleden afspeelt.

Deze structuur en opbouw van het verhaal, zorgt tevens voor een opbouw aan spanning.

Waar we in het eerste deel enorm veel leren over Sally en haar leven, gaan we in de andere twee delen de diepte in waar het gaat om een duistere en gruwelijke geschiedenis dat onlosmakelijk verbonden is met het heden.

Sally is absoluut een ontzettend fascinerend personage. Autisme was het eerste dat in mij opkwam na de eerste kennismaking. Maar er ligt nog veel meer aan haar karakter en persoonlijkheid ten grondslag. Dit wordt absoluut duidelijk gedurende het verhaal.

Ondanks alle bizarre ontwikkelingen zien we Sally als personage groeien en zichzelf ontwikkelen. Ik ben dan ook absoluut blij met de wijze waarop Liz Nugent haar personage heeft uitgewerkt.

Mijn idee dat ik een thriller aan het lezen was, verdween echter wel na de eerste hoofdstukken.

Er zit behoorlijk wat spanning in dit verhaal, maar deze spanning heeft alles te maken met een duister verleden.

We duiken een gruwelijke misdaad in, die de sfeer voor de rest van het boek bepaalt. En die sfeer was absoluut voelbaar.

Liz Nugent heeft het talent om gebeurtenissen gedetailleerd en beeldend te beschrijven en ze neemt de lezer mee door een scala aan emoties en gevoelens.

Haar wijze van schrijven zorgt er absoluut voor dat ze de aandacht van de lezer vasthoudt en dat je wilt weten hoe dit verhaal zich gaat ontwikkelen.

Ondanks dat ik enkele zaken zag aankomen, werd ik zeker verrast door een aantal wendingen in het verhaal. Met name wat traumatische gebeurtenissen kunnen doen met de mentale gezondheid van de mens.

Sommige gebeurtenissen voelden enorm beklemmend en akelig. Als thriller fan vond ik dit persoonlijk heerlijk.

In het laatste deel van dit boek werkt Liz toe naar een bizar en interessant plot dat naar mijn idee meer dan goed is uitgewerkt.

Niet alle lijntjes zijn gesloten en dit geeft de lezer absoluut een gevoel van naderend onheil na het sluiten van dit boek. Zijn we terug bij af? Heeft dit verhaal wel of geen open einde? Wie zal het zeggen.

Dit boek bevat een aantal triggers waarvan ik persoonlijk vind dat ik ze moet benoemen.

De volgende thema’s komen aan bod in dit verhaal: ontvoering, pedofilie, misbruik, gevangenschap, lichamelijke en geestelijke mishandeling.

Conclusie
Met ‘De donkere kant van Sally Diamond‘ heeft Liz Nugent een zeer interessante en fascinerende psychologische thriller geschreven.

De psychologische kant stond absoluut centraal in dit verhaal en de traumatische gebeurtenissen laten de lezer gedetailleerd kennismaken met de psyche van de mens.

Voor mij was duidelijk dat Liz Nugent achtergrondonderzoek gedaan heeft naar trauma’s. In mijn ogen is de uitwerking dan ook goed gedaan en ze is, waar mogelijk, zo respectvol mogelijk met het onderwerp omgegaan.

Sally Diamond stal direct mijn hart. Sally biedt zo’n uniek perspectief in dit verhaal. En alhoewel haar verleden schrijnend is, brengt haar persoonlijkheid ook een hoop humor mee. Haar unieke kijk op de wereld maakte dit verhaal voor mij compleet.

‘De donkere kant van Sally Diamond‘ was wat mij betreft een goede psychologische thriller, alhoewel mogelijk vanwege enkele triggers niet voor iedereen weggelegd.

Ik ben enorm benieuw naar een volgend boek van Liz Nugent.

Meer recensies van Priscilla