Sfeervolle thriller met verrassend plot!

Priscilla 15 mei 2024
‘De enige die overbleef‘ lijkt midden in een verhaal te beginnen.

Dit zorgde direct voor een opbouw aan spanning. Riley heeft hiermee ook meteen de aandacht van de lezer. Het voelde als een belofte voor een interessant verhaal.

Wat mij als eerste opviel, was de donkere en hier en daar zelfs wat depressieve sfeer. Heerlijk om direct een bepaalde sfeer te proeven aan het begin van een thriller. Zelf ben ik daar behoorlijk gevoelig voor en als de sfeer juist wordt neergezet, word ik als lezer zeker aangespoord om verder te lezen.

De schrijfstijl van Riley Sager is beschrijvend en gedetailleerd, waardoor het voor de lezer gemakkelijk is zich in te leven in het verhaal, de tijd en de omgeving waarin het verhaal zich afspeelt en de personages.

In het verhaal zelf maakt Riley hier en daar een switch met perspectieven in het verleden. Samen met het verhaal vanuit Kit in het heden zorgt dit voor een fijne afwisseling.

Ook zijn de gebeurtenissen in het verleden van belang en wordt meer dan duidelijk dat veel zaken onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.

Deze thriller voelde vanaf het begin af aan direct als een whodunnit. Er wordt over veel zaken gezwegen en het perspectief van Kit voelde hier en daar absoluut intens als ze naarstig opzoek gaat naar antwoorden.

Zowel de setting als de personages fascineerden mij enorm. Hoewel we in het heden alles vanuit het perspectief van Kit lezen, heeft Riley in de uitwerking absoluut zijn best gedaan om ons kennis te laten maken met de andere betrokken personages en de onderlinge verhoudingen.

Op het eerste gezicht lijkt er in het verhaal zelf niet veel te gebeuren. De lezer moet het hebben van het geheimzinnige verleden en de daaropvolgende gebeurtenissen in het heden.

Met mondjesmaat krijgen we puzzelstukjes die we samen met Kit proberen op te lossen en Riley werkt met een heerlijke opbouw aan spanning toe naar een complex maar fascinerend plot.

I didn’t see that coming!

Ik werd enorm verrast door de ontknoping en het deed mijn hart absoluut sneller slaan. Ingenieus uitgewerkt als je het mij vraagt!

Mogelijk wellicht wat vreemd om te zeggen bij een thriller, maar het einde van dit boek heeft mij ontroerd.

De opbouw aan spanning en de diverse twists in dit verhaal zorgden absoluut voor een breed scala aan emoties.

Het boek sluit af met een bericht dat wat mij betreft een knipoog geeft aan iedere betrokkene in dit verhaal.

Conclusie
Als je houdt van thrillers met een onderhuidse spanning, een whodunnit gehalte en daarnaast ook nog een complex plot, dan ben je met ‘De enige die overbleef‘ absoluut aan het juiste adres!

De personages en de setting maakten dit verhaal compleet en de afwisseling tussen verleden en heden maakten het verhaal meer dan interessant.

Dat de ontknoping voor mij als verrassing kwam vond ik heerlijk! Als een auteur mij weet te verrassen dan is mijn leeservaring geslaagd.

‘De enige die overbleef‘ was wat mij betreft een heerlijke, unieke thriller met een goed bedacht en uitgewerkt verhaal!

Meer recensies van Priscilla