Love it!

Priscilla 29 januari 2024
‘De overstroming’ is het eerste boek in de Blackwater serie, bestaande uit zes boeken.

We keren terug naar het jaar 1919. En laat ik met de deur in huis vallen, dat was even wennen.

Niet alleen de schrijfstijl van McDowell maakt dat je hier en daar terug in de tijd geworpen wordt, ook spelen bedienden hier nog een rol.

In dit eerste boek, maken we kennis met het stadje Perdido en diens inwoners die door een overstroming worden geteisterd.

Alle twaalfhonderd inwoners vluchten gezamenlijk naar de top van de nabijgelegen berg en samen wachten ze tot het water zakt en ze aan de wederopbouw van hun stadje kunnen beginnen.

Als Oscar Caskey samen met zijn bediende in een bootje tussen de ondergelopen gebouwen doorvaart, ontdekken ze op de bovenste verdieping van het hotel een jonge vrouw, Elinor Dammert.

Deze ontdekking en de ontmoeting met Elinor is het begin van een reeks bijzondere gebeurtenissen en toevalligheden.

De komst van de jonge vrouw maakt een hoop los bij de inwoners van Perdido, en ze valt niet bij iedereen in de smaak.

In dit eerste boek maken we kennis met de familie Caskey. En wat opvalt, ondanks de tijdsgeest en het feit dat er nog bedienden zijn, is dat de vrouwen het in dit verhaal toch wel voor het zeggen hebben.

Wat we in ‘De overstroming’ vinden is het verhaal van een interessante familie met bijzondere en kleurrijke personages.

En dat Elinor, de mysterieuze nieuwkomer, niet helemaal is wie ze lijkt.

Vooral zij zorgt ervoor dat dit verhaal een spannende ondertoon heeft. En wat naar zal blijken, zeker recht doet aan het gothic horror genre.

McDowell weet je vooral met de personages, de onderlinge relaties en dynamiek te boeien. Het verhaal an sich lijkt van ondergeschikt belang en zelf vond ik dit reuze interessant.

Want waar gaat dit verhaal heen en wie is Elinor?

De personages hebben een eigen rol te vervullen en hun unieke karaktertrekken komen goed tot hun recht.

Omdat het boek niet meer dan 192 pagina’s telt, mist er, voor de verfijnde lezer, mogelijk het één en ander aan uitwerking.

Zelf heb ik dit niet als een gemis ervaren en werd ik juist enorm geboeid.

Gezien de zes boeken allen wel zo ongeveer dezelfde lengte hebben, denk ik dat we in de volgende delen zeker meer verdieping en uitwerking gaan krijgen en dat alle boeken samen het complete verhaal vertellen.

Het verhaal in dit eerste boek kent een summier plot, maar heeft zeker interessante ontwikkelingen.

Zonder spoilers is het bijna niet uit te leggen maar ik genoot er oprecht van!

Ik ben enorm benieuwd hoe dit verhaal zich in de volgende delen gaat ontwikkelen en ik ben vooral benieuwd naar de stappen die Elinor nog gaat zetten binnen dit dorp en deze familie.

Conclusie
Omdat ‘De overstroming’ een vrij kort boek is, had ik wat moeite met het onder woorden brengen van mijn mening.

Ook denk ik niet dat dit boek, dit genre, voor een ieder geschikt zal zijn.

Als je echter houdt van interessante verhalen waarbij je iets dieper moet graven naar de betekenis en daarnaast van verhalen in het gothic horror genre, ben je met dit boek aan het juiste adres.

Verwacht het onverwachte en laat dat wat in jouw ogen normaal is los.

Alhoewel de schrijfstijl mogelijk even wennen is, is McDowell in staat de lezer enorm te boeien. Met name de personages maken dat je de urgentie voelt om door te lezen en dat je wilt ontdekken hoe dit gaat aflopen.

Een aantal momenten vond ik persoonlijk heerlijk gruwelijk en ik wist meteen dat ik daar naartoe geleefd had.

Ik heb nu al enorm zin in het volgende boek in deze serie!

Meer recensies van Priscilla