Fascinerende pageturner vanuit een verfrissend perspectief!

Priscilla 30 september 2020
Eén man en drie vrouwen. Een polygaam huwelijk en woonachtig in de wildernis, ver van de bewoonde wereld.

Dan wordt het lichaam van Blake gevonden. Gewurgd en gruwelijk mishandeld.

De verdachten? Zijn drie vrouwen.

Heeft zijn eerste vrouw Rachel er iets mee te maken? Of was het de stille en terughoudende zustervrouw Emily? Of was het toch Tina, die als laatste zustervrouw aansloot bij het gezin?

Rechercheurs Carlson en Brewer bijten zich vast in de zaak en ook de vrouwen hebben zo hun eigen gedachten.

Wie heeft een motief en komen ze er ooit achter wie het gedaan heeft?

De samenvatting van ‘Drie weduwen‘ was voor mij de trigger om het direct op mijn wensenlijstje te zetten.

Eerlijk is eerlijk, is ben gefascineerd door polygamie. Niet omdat ik dat zelf graag zou willen, maar vooral omdat ik het fascinerend vind hoe dit dan werkt en hoe alle partijen dit voor elkaar krijgen.

Mijn verwachtingen voor dit boek waren dan ook behoorlijk hoog!

Het boek is geschreven vanuit alle drie de vrouwen van Blake Nelson. En in de eerste drie hoofdstukken maak je met alle drie kennis. De rest van de hoofdstukken worden afgewisseld tussen de drie vrouwen.

Wat mij meteen opviel aan de schrijfstijl van Cate Quinn, is dat ze naast dat ze een vlotte schrijfstijl heeft, meteen de spanning opbouwt. De moord is al gebeurt en meteen duik je het leven van de drie vrouwen in.

De onderlinge spanningen zijn direct voelbaar vanaf de eerste pagina’s en deze spanning wordt tot aan het einde toe vast gehouden. Iets wat mij menigmaal op het puntje van mijn stoel heeft laten zitten.

Wat ook heel duidelijk is, is dat Cate heel veel achtergrond onderzoek gedaan heeft naar het Mormoonse geloof en de zijtak Polygamie, dat door de Mormonen zelf verafschuwd wordt. Ik vond dit absoluut fascinerend.

Op deze manier krijg je niet alleen een thriller die een geheel ander perspectief laat zien, maar krijg je ook informatie die een bijdrage levert aan de spanning.

Doordat je het verhaal leest vanuit de drie vrouwen, krijg je een compleet beeld van de gebeurtenissen, maar kruip je ook echt in hun hoofd.

Enkele hoofdstukken gaven een terugblik naar het verleden en deze waren absoluut een toevoeging voor het verhaal.

Deze thriller had met bovenstaande aspecten en karakteristieke eigenschappen van de verschillende personages, zoveel twists en turns dat ik met regelmaat op het verkeerde been ben gezet.

Ieder moment dacht ik te weten wie het had gedaan en met elk nieuw stukje informatie, leek het alsof ik opnieuw moest beginnen.

Op deze manier, inclusief de intense spanning tussen de vrouwen, bouwt Cate Quinn naar een supergaaf plot toe.

Dat plot maakte dat ik de laatste pagina’s maar bleef omslaan en het boek uiteindelijk met een diepe zucht dicht sloeg.

Naast een polygaam huwelijk vind je meerdere thema’s van het geloof terug, sektes, mishandeling en verstoorde relaties. Het was een prachtige en unieke mix die dit boek samen een geweldige thriller maakte.

Personages
Omdat het verhaal is geschreven vanuit de drie vrouwen van Blake, is het niet geheel verrassend dat je hen door en door leert kennen.

Juist het lezen van deze perspectieven, maakte dit verhaal intens.

Cate Quinn heeft alle drie de vrouwen een geheel eigen karakter gegeven en deze verschillende karakters komen ontzettend goed over. Er is veel aandacht besteedt aan de personages.

Ook is Cate niet vergeten om naast de beschrijving en verdieping van de personages, aandacht te besteden aan de ontwikkeling van de karakters.

Alle drie maken ze een prachtige ontwikkeling door, wat steeds duidelijker wordt naarmate het einde vordert. Briljant!

Behalve het huwelijk en de zustervrouwenband, hebben alle drie de vrouwen ook hun eigen duistere verleden. En deze geheimen en verledens zorgen absoluut voor die extra twists waarover ik eerder schreef.

Uiteraard is er niet alleen aandacht besteed aan de individuele persoonlijkheden, maar wordt ook ingezoomd op de onderlinge band. Vooral aan het einde komt deze unieke band prachtig tot zijn recht!

Conclusie
Fascinerend, razend spannend en zenuwslopend.

‘Drie weduwen‘ heeft bij mij even de grond onder mijn voeten weggehaald. Het was de bedoeling dat ik van de ene verbazing in de andere viel, en dat is bij mij geslaagd!

Ook als het onderwerp je niet trekt, zou ik zeker aanbevelen het te proberen. Want het zit psychologisch echt goed in elkaar.

Ik vond het een geweldig gave thriller en als een auteur mij op het verkeerde been kan zetten, dan heb je mij.

Dit was het thrillerdebuut van Cate Quinn en ik wil een volgende thriller van haar hand eigenlijk nu al hebben.

Heerlijk om een thriller te lezen dat vanuit een nieuw perspectief is geschreven!

Meer recensies van Priscilla