Lezersrecensie

Wraak is zoet

Priscilla 29 mei 2024
‘Het huis’ vervolgt het verhaal van de familie Caskey.

En ook in dit derde boek maken we weer een tijdsprong van enkele jaren vooruit.

Frances is inmiddels een stuk ouder en ook haar zus heeft de nodige fases achter de rug.

Het verschil tussen hen had echter niet groter kunnen zijn.

Waar Miriam opgroeit bij haar oma Mary-Love, groeit Frances op bij haar ouders. En dat is duidelijk te merken.

In het verhaal krijgen we een fijne recap van de ons inmiddels bekende personages. Waar zijn ze en hoe gaat het met hen?

Michael McDowell doet dit tussen de regels door op een naar mijn mening prettige manier.

Dat Elinor een grote rol heeft in deze serie, was natuurlijk al duidelijk. In dit derde deel treedt zij steeds meer op de voorgrond waarbij zij er niet voor schuwt mensen die haar in de weg staan, op te ruimen..

De verhoudingen binnen de familie staan heel erg op scherp in dit boek. De slechte band tussen Elinor en Mary-Love voert absoluut de boventoon en lijkt tot een climax te komen.

Als lezer heb ik vanaf het eerste boek een band opgebouwd met de personages en in dit deel merkte ik hoe sterk deze connectie inmiddels is.

Bij een aantal gebeurtenissen voelde ik sympathie voor personages en hun acties die ethische kwesties raken.

Zo jubelde ik bij het beëindigen van een aantal levens.

Hiermee werd voor mij pas echt duidelijk hoe goed Michael McDowell in staat is om de lezer mee te nemen in deze familie saga en ondanks het aantal pagina’s, volkomen mee te laten leven met de personages.

Daarnaast gebeurt er ook nog eens enorm veel in dit korte verhaal en zien we de duistere kanten naar boven komen die ik vanaf het eerste boek al voelde aankomen.

Overigens blijft er nog steeds een hoop geheimzinnig, maar je voelt in dit deel zeker de opbouw aan spanning naar de ontknoping.

Met nog drie boeken te gaan verwacht ik echter dat ons geduld wel op de proef zal worden gesteld.

Wat mij betreft is Michael McDowell ook in dit boek geslaagd om de tijdgeest juist weer te geven.

De tijdsprongen vooruit hebben ons in de tijd van de Grote Depressie gebracht en als lezer kon ik mij dankzij zijn wijze van schrijven goed verplaatsen naar die tijd.

Zowel de ontwikkeling in tijd als de ontwikkelingen van de personages waren zichtbaar.

Persoonlijk blijf ik het enorm fascinerend vinden hoe sterk hij de personages heeft neergezet. Absoluut een grote kracht van deze auteur!

Conclusie
‘Het huis’ is denk ik wel mijn favoriete deel tot nu toe.

Het verhaal neemt een nog duisterde wending en hier heb ik oprecht van genoten.

Mijn hart ging sneller slaan van de diverse wendingen en ik kijk enorm uit naar het vervolg.

Dit is echt een serie die niet snel genoeg kan worden uitgegeven.

Bij het eerste boek wist ik het al wel, maar nu werd mij echt goed duidelijk wat een talent Michael McDowell was.

‘Het huis’ gaf mij heerlijke onheilspellende vibes en de wraak was zoet!

Meer recensies van Priscilla

Gesponsord