Toevoeging op bestaande serie

Priscilla 17 augustus 2020
Het is geen verrassing dat ‘Midnight Sun‘ een hervertelling is van het eerste boek uit de Twilight saga.

Echter, waar we ‘Twilight‘ lezen vanuit Bella in de eerste persoon, lezen we ‘Midnight Sun‘ volledig vanuit Edward.

De fans die alle Twilight boeken hebben gelezen kennen het verhaal natuurlijk wel.

Bella komt bij haar vader wonen in Forks en gaat daar naar school. Ze ontmoet uiteraard allemaal nieuwe mensen, maar vooral de familie Cullen trekt haar aandacht. En dan hebben we het over Edward in het bijzonder.

De aantrekkingskracht blijkt zo groot dat ze beide niet bij elkaar weg kunnen blijven. Alhoewel dat voor Bella wellicht beter zou zijn geweest. Of toch niet?

Edward is namelijk geen gewone jongen, loopt ook al even rond op aarde en daarnaast gaat zijn voorkeur uit naar bloed in plaats van een steak de tartare.

In de Twilight saga groei je met Bella mee als personage. Maar het is eigenlijk Edward die het interessants is. Hij kan gedachten lezen en zit daardoor veel in zijn eigen hoofd. Dit alles krijg je uiteraard in ‘Twilight‘ niet zo veel mee, dus de fans wilden meer.

En daar kwam E I N D E L I J K ‘Midnight Sun‘!

Zoals eerder benoemd, is het gehele eerste boek van de Twilight saga in ‘Midnight Sun‘ herschreven vanuit Edward.

We krijgen hiermee antwoord op prangende vragen en weten eindelijk wat er in zijn hoofd omgaat en waarom hij doet wat hij doet.

Bereid je ondanks zijn point of view wel voor op een hoop herhaling.

Zelf heb ik niet van tevoren de gehele serie herlezen, en hier was ik uiteindelijk erg blij om, want ik kan het hele verhaal dromen.

Hierdoor wist ik in ‘Midnight Sun‘ direct wanneer er wat ging gebeuren en dat haalde hier en daar absoluut de spanning uit het verhaal. Waar ik overigens hier en daar stiekem een beetje van baalde ondanks dat het niet meer dan logisch is.

Toch was het perspectief van Edward absoluut interessant, omdat dit het originele verhaal absoluut aanvulde.

In dit boek merkte ik overigens ook meteen dat Stephenie Meyer gegroeid is in haar schrijven.

Naast het feit dat Edward’s perspectief duisterder is, is ook de woordkeuze volwassener.

Verwacht met ‘Midnight Sun‘ geen briljante plottwist, maar een aanvulling op de bestaande reeks en meer informatie over Edward.

Omdat het verhaal gelijk loopt aan de gebeurtenissen in ‘Twilight‘, is dus niet alles even verrassend.

Wat wel verrassend was, waren de gedeelten waar Bella nooit bij is geweest. Je krijgt hiermee een kijkje in het hoofd en leven van Edward en zijn familie.

Echter is Stephenie Meyer hier en daar wat mij betreft wel doorgeslagen in enkele hoofdstukken waar het gaat om het schrijven vanuit Edward.

In het originele verhaal lokken de Cullens vampier James weg bij Bella, en in ‘Twilight‘ krijg je deze actie niet heel erg mee.

In ‘Midnight Sun‘ is deze gebeurtenis echter zodanig uitgewerkt dat het saai werd en aanvoelde als pagina opvulling (oeps).
Het is natuurlijk hartstikke leuk om te lezen wat Edward denkt en welke kanten hij op gaat, maar pagina na pagina aan beschrijvingen hierover ging mij wel erg ver.

Voor de mensen die de Twilight Saga nog niet hebben gelezen; Je kunt dit boek los lezen, maar zelf zou ik zeker bij het begin beginnen.

Personages
Ook de personages in dit boek komen niet als een verrassing als je de Saga al hebt gelezen.

Bella is hier nauwelijks op de voorgrond en dat vond ik zelf wel prettig. Wat mij wel meteen opviel is hoe “makkelijk” en naïef ze soms is. Dat viel mij in dit boek meer op dan in ‘Twilight‘. Ik stoorde mij af en toe enorm aan haar.

Dat Edward een stalker is, dat zie je in ‘Midnight Sun‘ pas echt goed.
We wisten natuurlijk allemaal al wel dat de relatie tussen die twee niet erg gezond is vanuit onze hedendaagse kijk hier op.

In dit boek lees en voel je wat Edward ervaart en waar dat vandaan komt. Hoe hij hierover denkt en hoe hard hij zijn best doet om in eerste instantie bij haar vandaan te blijven. Toch heb ik wat dat betreft niet het idee gehad dat ik iets meer te weten ben gekomen.

Edward is en blijft obsessief, but hey! We love him anyway!

Wat ik onwijs tof vond, was om meer te weten over de Cullens en hun gedachten.
In de Saga kun je niet in hun hoofd en doen en laten kijken, via Edward kan dit nu wel.

Je leest meer over de Cullens en het is tof om dit naast de gebeurtenissen in ‘Twilight‘ te leggen. Je krijgt hierdoor echt een goed compleet beeld!

Mijn hart ben ik inmiddels verloren aan Emmett en Jasper. Hun rollen in ‘Midnight Sun‘ vond ik heerlijk. En ook Alice mogen we niet vergeten.

Met haar vooruitziende blik heeft ze dit natuurlijk allemaal allang aan zien komen!

Conclusie
Ondanks de voorspelbaarheid van het verhaal en de daarbij behorende gebeurtenissen, vond ik dit boek vanuit het perspectief van Edward absoluut een toevoeging voor de bestaande reeks.

Ik heb altijd al in zijn hoofd willen kruipen en meer willen weten over de Cullens, en je wordt daarin zeker niet teleurgesteld.

Gebeurtenissen die zich in ‘Twilight‘ afspelen maar die je niet mee krijgt omdat je leest vanuit Bella, worden hierin verdiept en uitgelicht. Je krijgt door middel van dit boek meer achtergrond informatie en dat vond ik heel prettig.

Ben ik Edward beter gaan begrijpen? Not really . Maar ik vind hem ondanks zijn stalkerige gedrag nog steeds heel erg leuk!

En voor de fans die meer boeken willen vanuit Edward…

Helaas….

Stephenie Meyer heeft een aantal dagen geleden laten weten dat ze niets meer vanuit Edward gaat schrijven. Eén boek is wat haar betreft genoeg om een licht te schijnen op zijn manier van denken.

En eigenlijk ben ik dit ontzettend met haar eens. Ik wil absoluut niet nog meer boeken vanuit hem lezen.

Stephenie heeft wel gezegd dat ze in de Twilight wereld nog eens iets wil schrijven, maar hoe en wat, daar heeft ze nog geen antwoord op.

Vermoedelijk gaat er voor de fans weer wat jaartjes overheen voor we het zullen weten!

Overigens krijgt het boek, ondanks sommige langdradige passages, van mij vier sterren.

Ik kon het verhaal de lange passages niet aanrekenen. Het is namelijk precies hetzelfde verhaal als ‘Twilight‘. En als je dat goed vond, dan vind je dit boek ook goed.

Als Twilight fan ben ik persoonlijk niet teleurgesteld. Al ben ik er wel extra van overtuigd dat ik #teamjacob en #teamjasper ben!

Meer recensies van Priscilla