Intens!

Priscilla 13 maart 2024
‘Midwintergloed‘ is het derde deel in de Dunbridge Academy serie van Sarah Sprinz. En dit deel belooft een spannend verhaal te worden met de komst van een nieuwe student.

In ‘Midwintergloed’ is het schooljaar al volop in gang, als Olive terugkeert naar school.

Getraumatiseerd en nog herstellende moet zij, tegen haar eigen wensen in, het schooljaar overdoen. Zonder haar vrienden om haar heen.

Gelukkig brengt een nieuwe mysterieuze leerling vanuit Amerika leven in de brouwerij. Maar met zijn gedrag steelt hij niet meteen ieders hart..

‘Midwintergloed’ is geschreven vanuit de perspectieven van Olive en Colin.

Colin komt tegen zijn zin in vanuit Amerika naar Dunbridge Academy en komt, hoe kan het ook anders, bij Olive in de klas.

Ze lijken elkaar vanaf het begin af aan niet te kunnen luchten of zien, en dat zorgt meteen voor een bepaalde spanning. Want natuurlijk kan irritant gedrag ook omslaan in aantrekkingskracht.

Colin draagt een geheim met zich mee en wil ook helemaal niet in Schotland zijn.

Helaas laat Sarah de lezer min of meer meteen aan het begin weten wat dit geheim is. Ondanks dat het verloop van het verhaal voldoende spanning bevat, had ze dit geheim van mij nog wat mogen rekken.

Olive is vooral woedend over het onrecht dat haar is aangedaan, dat de brand haar leven voorgoed veranderd heeft en dat ze ook nog eens geconfronteerd wordt met haar beperkingen.

Olive en Colin samen zorgen absoluut voor explosiviteit in dit verhaal. Woede, irritaties, maar ook een berg humor en aantrekkingskracht zorgden er voor dat ik wilde blijven lezen.

In dit boek leren we zowel Olive als Colin goed kennen. Wat mij betreft kwamen zij als personages van deze serie zelfs het meest realistisch over.

Ze worden beide geconfronteerd met pittige gebeurtenissen in hun leven en gedachten en gevoelens komen goed over. Hun onzekerheden zijn voelbaar en ook de wijze waarop zij hier mee omgaan is goed uitgewerkt.

Weliswaar met de inmiddels bekende hoeveelheid aan herhalingen wat gedachten en gevoelens betreft.

Dit verhaal bevat een ‘enemies to lovers’ trope en is een verhaal van aantrekken en afstoten met een sausje van jezelf leren kennen en opnieuw ontdekken.

Op de weg naar volwassenheid komen we tenslotte allemaal van alles tegen dat ons leven verandert en waarmee we onze kijk op de wereld, maar ook op ons eigen leven zullen moeten bijstellen.

Ik denk dat jongeren/jongvolwassenen zichzelf zeker kunnen herkennen in de gevoelens en gedragingen van deze twee personages.

Dit verhaal draaide absoluut om de dynamiek tussen deze twee en samen met de toch wel pittige thema’s (zelfbeschadiging, een chronische ziekte en PTSS), was dit verhaal absoluut intens en interessant.

Sarah Sprinz maakt met deze thema’s uiteraard ook weer behoorlijk wat bespreekbaar.

Het geeft niet alleen een diepere laag aan haar personages, maar zeker ook aan het verhaal.

Sarah laat hiermee een weergave van de realiteit zien en dat maakt dat de verhalen van Olive en Colin realistisch aanvoelen.

Naast Olive en Colin, krijgen we ook in dit deel weer het één en ander mee van de personages die we al hebben leren kennen en werd wat mij betreft duidelijk over wie een eventueel vervolg zou kunnen gaan.

Ook dit boek sluit af met een fijne vooruitblik dat zorgt voor een fijne afronding.

Conclusie
Ondanks de herhalingen wat betreft de beschrijvingen van emoties en gedachten, ben ik stiekem toch wel gaan houden van deze serie.

Steeds opnieuw sluit ik de personages van Dunbridge Academy in mijn hart.

Qua personages en verhaallijn denk ik dat ‘Midwintergloed‘ wel mijn favoriet is.

Ik genoot van de spanning tussen Olive en Colin en de pittige thema’s in hun leven gaven dit verhaal behoorlijk wat diepgang.

Daarnaast denk ik dat jongeren/jongvolwassenen zich zeker in de thematiek en in de gedachten en gevoelens van de personages kunnen herkennen.

Al met al, ben ik absoluut blij dat ik heb doorgezet om verder te lezen in deze serie.

Ik was weliswaar niet onder de indruk van het eerste deel, maar zowel het tweede als het derde boek hebben een hoop goedgemaakt wat mij betreft!

Meer recensies van Priscilla