Meer dan alleen een romantisch verhaal

Priscilla 20 februari 2024
Kun je de ware liefde twee keer in je leven ontmoeten? Dat is de vraag in dit nieuwste boek van Taylor Jenkins Reid: ‘One true loves‘.

In dit plaatje van een roman (gekleurde edges en een handtekening op het boekblok) volgen we het verhaal van Emma.

Emma trouwt met haar jeugdliefde Jesse en samen leiden zij het leven van hun dromen. Totdat Jesse vermist raakt bij een helikopterongeluk. De tijd verstrijkt en Emma krabbelt langzaam op. Maar is het geluk voor haar opnieuw weggelegd?

‘One true loves‘ is verdeeld in een aantal delen die, geschreven vanuit het perspectief van Emma, een duidelijke structuur aan haar verhaal geven.

In het begin moest ik even wennen aan de schrijfstijl van Taylor. Ondanks dat het verhaal helder is en zowel Emma als de mensen om haar heen goed worden beschreven, lijkt het verhaal hier en daar soms een beetje te snel te gaan.

Het leek alsof er te snel over wat zaken en gebeurtenissen werd heen gestapt.

Echter kwam ik halverwege het boek tot de conclusie dat deze wijze van schrijven en uitwerking een doel had. Want halverwege het verhaal, komt Taylor tot de kern waar het om draait: het opnieuw vinden van geluk in het leven.

Wat in dit verhaal enorm op de voorgrond staat, is Emma. Haar leven, haar persoonlijke ontwikkeling. Er is een leven met Jesse, een leven zonder Jesse en een leven na Jesse.

We zien in dit verhaal vooral wat Emma betreft, een ongelooflijke mooie ontwikkeling plaatsvinden. Een ontwikkeling die laat zien hoe iemand veranderd na een ingrijpende gebeurtenis.

Het verhaal in ‘One true loves‘ is dan ook niet zomaar een romantisch liefdesverhaal. Het is een verhaal van persoonlijke groei.

Want kun je dezelfde persoon blijven als dat wat zo ingrijpend is, je leven voorgoed veranderd?

Taylor Jenkins Reid schrijft niet alleen prachtig, maar laat de lezer ook nadenken over interessante vraagstukken. En dat was hetgeen wat mij prikkelde om pagina na pagina om te slaan.

Als lezer kom je enorm dicht bij Emma en haar emoties, gedachten en gevoelens. Ik vroeg mijzelf met regelmaat af wat ik in haar situatie had gedaan en hoe ik zou hebben gehandeld.

Met een brok in mijn keel volgde ik haar verhaal, de keuzes die zij maakt en haar zoektocht naar zichzelf. Om uiteindelijk tot de conclusie te komen dat we zelf iedere dag groeien en veranderen met alles dat we meemaken. En dat het belangrijk is om te erkennen dat we veranderen.

Het einde van dit prachtige verhaal raakte mij enorm.

Zowel de gebeurtenissen, de personages, de emoties en de conclusies raakten mij in mijn hart. Het was allemaal voelbaar.

’One true loves’ is een unieke roman met een bijzondere twist. Een verhaal dat een diepere laag kent en je dicht bij jezelf brengt.

Conclusie
‘One true loves‘ is een verhaal over liefde. Een verhaal over vallen en opstaan, verandering en jezelf leren kennen.

Een verhaal over rouw, maar ook een verhaal over helen.

Taylor Jenkins Reid heeft niet alleen een prachtige roman geschreven, maar zet de lezer ook aan het denken.

Haar woorden brachten mij in vervoering en ik hield van het verhaal.

Het mogen meeleven met Emma en haar leven was bij vlagen intens, maar vooral heel leerzaam. Ik had dit verhaal niet willen missen.

En ja, ik ben nu oprecht heel benieuwd geworden naar haar andere boeken!

Meer recensies van Priscilla