Heerlijk debuut!

Priscilla 08 oktober 2020
Nadat haar moeder enkele maanden geleden is overleden, besluit de vader van Freya dat zij meer op haar plaats is op een kostschool.

Dit zodat hij zich op zijn werk kan storten en omdat hij van mening is dat Freya alle hulp kan gebruiken wat haar opleiding betreft.

Freya ervaart dit echter totaal anders en ziet het echt niet zitten om naar een kostschool te gaan.

Gelukkig is er een lichtpuntje, haar huisgenootje Terri blijkt een leuke meid te zijn.

Al drie dagen na aankomst van Freya op haar nieuwe school, verdwijnt er een meisje.

Maria was niet direct een vriendin van Freya, maar als ze ziet hoe makkelijk de politie met deze verdwijning omgaat, voelt ze zich genoodzaakt om haar steentje bij te dragen in de hoop Maria veilig terug te vinden.

Wat Freya echter niet had kunnen vermoeden, is dat ze een behoorlijke beerput opentrekt die onderlinge relaties op scherp zet. De meeste leerlingen zijn niet blij dat die “nieuwe” haar neus in hun zaken steekt.

Gelukkig kan zij met haar verhaal terecht bij Terri en Leo. Alhoewel de laatste een leraar is, heeft hij wel een speciaal plaatsje in haar hart..

Het boek begint met een spannend kort proloog dat ons vermoedelijk een klein kijkje in de toekomst geeft.

Hierdoor is de spanning meteen voelbaar.

In het eerste hoofdstuk maken we meteen kennis met Freya en aangezien de reden dat zij naar een kostschool moet al in de achterflap tekst is aangegeven, wordt hier vrij weinig aandacht aan besteedt.

Freya neemt afscheid van haar vader en leert al vrij vlot haar kamergenoot Terri kennen, die haar meteen een fijn gevoel geeft.

Het verhaal wordt voornamelijk vertelt vanuit Freya in de derde persoon, maar zeker richting het einde worden haar hoofdstukken afgewisseld met die van een onbekende.

Uiteraard zul je ontdekken wie deze “onbekende” is zodra je het boek leest.

Dat Freya zich als nieuweling direct stort op de verdwijning van haar klasgenoot, voelt een klein beetje onrealistisch. Ze heeft de behoefte om informatie te verzamelen over het meisje en haar eigen onderzoek te starten.

Dit omdat ze niet het gevoel heeft dat de politie en haar medeleerlingen het serieus nemen.

Omdat het ontbreken van “nuttige” volwassenen voorkomt in Young Adult, kon ik het stukje onrealistisch handelen, redelijk goed loslaten. Het is iets dat je gewoon accepteert wanneer je vaker Young Adult leest.

De verdwijning van haar klasgenoot en hoe anderen vervolgens op het onderzoek van Freya reageren, laat meteen een toffe opbouw aan spanning zien.

Zeker in combinatie met de achtergrond van Freya.

Kathy Tailor heeft in haar verhaal meerdere thema’s verwerkt die mij meteen opvielen en waarvan ik vond dat ze een toevoeging waren aan het verhaal.

Vriendschap, Mishandeling, verslaving en misbruik.

Zelf ben ik groot voorstander van actuele thema’s in Young Adult verhalen.

Met de opbouw aan spanning zat het wat mij betreft in het verhaal dus echt goed. Het is lang onduidelijk wat er met Maria is gebeurd.

Kathy Tailor geeft je langzaamaan steeds meer puzzelstukjes die je ‘aha- momentjes’ bezorgen en die je mee laten denken in het verhaal.

Tegen het einde aan krijgen we een gave plottwist die ik persoonlijk niet zag aankomen en van het einde ben ik absoluut gecharmeerd!

(Heel heel heel lastig om iets te beschrijven zonder te spoileren!)

De schrijfstijl van Kathy Tailor vond ik echt heerlijk. Er gebeurt van alles en door de verschillende thema’s, is het verhaal dynamisch.

Personages
Er zijn een aantal personages in dit boek die een belangrijke rol spelen.

Uiteraard hebben we Freya van waaruit we het verhaal lezen, haar kamergenoot en nieuwe vriendin Terri en klasgenoten, Maria, Anna, Cora, Birte, Fabian en Oskar.

Ook hebben we leraar Leo Seidler die in dit verhaal een interessante rol op zich neemt.

Allereerst moet ik bekennen dat niet alle personages even verdiepend zijn uitgewerkt. Je krijgt hetgeen te weten dat nodig is voor de ondersteuning van het verhaal, maar meer ook niet.

Zelf vond ik dit in dit verhaal niet storend en wist ik wat mij betreft genoeg.

Het personage dat ik gek genoeg het beste uitgewerkt vond was het personage van Maria. Ondanks haar verdwijning is er veel aandacht besteed aan haar verleden.

Ik vond Freya zelf een interessant hoofdpersonage vanwege hetgeen zij heeft meegemaakt. Kathy heeft heel duidelijk laten zien hoe kwetsbaar een jonge meid is wanneer ze een ouder verliest en de steun van de andere ouder moet missen.

Op deze wijze stipt Kathy Tailor met haar personages belangrijke thema’s aan.

Conclusie
Vanaf het begin af aan heb ik ontzettend genoten van ‘Onvindbaar‘.

Door de korte hoofdstukken, de vlotte schrijfstijl van Kathy Tailor en de diverse gebeurtenissen, leest het boek in rap tempo weg.

Ik vond de opbouw aan spanning goed voor een Young Adult thriller en de plottwist en het einde hebben mij overtuigd van mijn uiteindelijke oordeel.

Als je zo binnenkomt met een debuut, belooft dat hopelijk nog veel moois voor de toekomst!

Meer recensies van Priscilla